طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتباطات بلندمدت خریدار-فروشنده در منطقههای آزاد تجاری
(ندگان)پدیدآور
جلال نیا, راحلهحامدی, ارکیده
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتباطات بلندمدت خریدار-فروشنده در منطقههای آزاد تجاری انجام شده است. این مطالعه ازمنظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای و ازمنظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای دستیابی به هدف از طرح پژوهش آمیختۀ اکتشافی استفاده شده است. جامعۀ مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل 17 نفر از خبرگان و مدیران عالی منطقههای آزاد تجاری و استادان بازاریابی است. نمونهگیری در بخش کیفی با روش هدفمند انجام شده و تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافته است. در بخش کمّی نیز ازدیدگاه 288 نفر از کارشناسان منطقههای آزاد تجاری استفاده شده است. حجم نمونه با روش اندازۀ اثر و توان آزمون تعیین و برای نمونهگیری از روش خوشهای-تصادفی بهره گرفته شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقق ساخته است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با نرمافزار Maxqda، مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرمافزار Micmac و حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج نشان داده است که عوامل دولتی، مدیریتی، محیطی و ساختاری بر بازاریابی رابطهای و راهبرد بازاریابی در منطقههای آزاد تجاری تأثیر میگذارند. بازاریابی رابطهای و راهبرد بازاریابی نیز بر مشتریگرایی، شخصیسازی روابط و همآفرینی ارزش تأثیر میگذارد و درنهایت، به ارتباطات بلندمدت خریدار-فروشنده در منطقههای آزاد تجاری منجر میشوند.
کلید واژگان
ارتباطات بلندمدت خریدار-فروشندهمنطقههای آزاد تجاری
رویکرد آمیخته
بازاریابی جهانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران



