کاربست برنامة گفتوشنودی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
غریب پور, گلبرگمهر محمدی, محمودرضازاده, حمیدرضاعصاره, علیرضااحمدی, فاطمه زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف اجرا و سنجش میزان اثربخشی «برنامة آموزشی گفت و شنودی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان»، به روش روایی هنرمحور انجام شد. ده تن از دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، برنامة آموزشی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی را تجربه و دادههای خود را در کارپوشههای شخصی ثبت کردند. بهمنظور سنجش میزان اثربخشی برنامه، نخست کارپوشة دانشجو-معلمان مجموعاً توسط پنج تن از صاحبنظران موضوعی در حوزة هنر که با روش «نمونهگیری هدفمند» انتخاب شده بودند ارزیابی شدند. سپس پژوهشگر به ارزیابی کارپوشهها پرداخت. با استناد به دادههای موجود در کارپوشة هر یک از دانشجو-معلمان، نشانههای اثربخشبودن یا نبودن تکلیفهای یادگیری آرتاگرافیک در ارتقای ادراک زیباشناختی، با در نظر گرفتن چهار مقیاس چهار رتبهای (بسیار زیاد، زیاد، محسوس و ناچیز) مورد قضاوت نهایی قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند برنامة آموزشی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی مبتنی بر تعلیم و تربیت گفتوشنودی، با تکلیفهای یادگیری آرتاگرافیک، بـهخوبی از سوی دانشجو-معلمان مورد پذیرش واقع شد و توانست ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان را در این ابعاد افزایش دهد: دقت به جنبههای فرمال؛ توان بازنمایی و رمزگذاری جنبهای از تجربههای زیسته در آثار هنرهای بصری و مسئولیت پردهبرداشتن یا رمزگشایی از آن با شرحی به شکل مکتوب و شفاهی؛ قدرت ابراز خویشتن و تبدیل احساسات به کلمات؛ تأمل و واکاوی خویشتن؛ تعامل و درک جهان دیگران.
کلید واژگان
تعلیم و تربیت گفتوشنودیتربیت معلم
ادراک زیباشناختی
پژوهش روایی
آرتاگرافی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار، گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد، گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
استادیار، گروه سلامت و تربیت بدنی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران




