• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربست برنامة گفت‌وشنودی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان

    (ندگان)پدیدآور
    غریب پور, گلبرگمهر محمدی, محمودرضازاده, حمیدرضاعصاره, علیرضااحمدی, فاطمه زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.657 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف اجرا و سنجش میزان اثربخشی «برنامة آموزشی گفت و شنودی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان»، به روش روایی هنرمحور انجام شد. ده تن از دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، برنامة آموزشی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی را تجربه و داده‌های خود را در کارپوشه‌های شخصی ثبت کردند. به‌منظور سنجش میزان اثربخشی برنامه، نخست کارپوشة دانشجو-معلمان مجموعاً توسط پنج تن از صاحب‌نظران موضوعی در حوزة هنر که با روش «نمونه‌گیری هدفمند» انتخاب شده بودند ارزیابی شدند. سپس پژوهشگر به ارزیابی کارپوشه‌ها پرداخت. با استناد به داده‌‌های موجود در کارپوشة هر یک از دانشجو-معلمان، نشانه‌های اثربخش‌بودن یا نبودن تکلیف‌های یادگیری آرتاگرافیک در ارتقای ادراک زیباشناختی، با در نظر گرفتن چهار مقیاس چهار رتبه‌ای (بسیار زیاد، زیاد، محسوس و ناچیز) مورد قضاوت نهایی قرار گرفتند. یافته‌‌‌‌ها نشان دادند برنامة آموزشی ویژة پرورش ادراک زیباشناختی مبتنی بر تعلیم و تربیت گفت‌وشنودی، با تکلیف‌های یادگیری آرتاگرافیک، بـه‌خوبی از سوی دانشجو-معلمان مورد پذیرش واقع شد و توانست ادراک زیباشناختی دانشجو-معلمان را در این ابعاد افزایش دهد: دقت به جنبه‌های فرمال؛ توان بازنمایی و رمزگذاری جنبه‌ای از تجربه‌های زیسته در آثار هنرهای بصری و مسئولیت پرده‌‌برداشتن یا رمزگشایی از آن  با شرحی به‌ شکل مکتوب و شفاهی؛ قدرت ابراز خویشتن و تبدیل احساسات به کلمات؛ تأمل و واکاوی خویشتن؛ تعامل و درک جهان دیگران.
    کلید واژگان
    تعلیم و تربیت گفت‌وشنودی
    تربیت معلم
    ادراک زیباشناختی
    پژوهش روایی
    آرتاگرافی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجو دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استادیار، گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
    استادیار، گروه سلامت و تربیت بدنی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.375179.2508
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_193245.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087206

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب