• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی باورهای مدیران مدرسه‌ها در اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان (مرور نظام‌مند)

    (ندگان)پدیدآور
    زمانی, منیرهعبداللهی, بیژننوه‌ابراهیم, عبدالرحیمزین آبادی, حسن رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.238 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیران مدرسه‌ها در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان و واکاوی باورهای مدیران دراین‌باره انجام شده است. پژوهش با استفاده از «روش کیفی» به صورت مرور نظام‌مند، مطابق با گام‌‌های ارائه شده توسط رایت و همکارانش (2007) صورت پذیرفته است. پژوهش‌های مرتبط از میان 9 مجلة پیشرو بین‌المللی در مدیریت آموزشی شناسایی و استخراج شدند. در مجموع، 35 مقالة مرتبط با هدف‌ها و سؤال‌های پژوهش حاضر انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سنتز داده‌ها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفته است.18 کد باز (نشانه) در کد انتخابی «باورهای مدیران مدارس در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان» شناسایی شدند. این کدهای باز در قالب چهار مضمون محوری دسته‌بندی شدند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد باور به اهمیت بسترسازی، باور به منش مردم‌سالارانه و رهبری مشارکتی، باور به توسعة حرفه‌ای تاملیِ جمعی و عملی، و باور به تعهد و مسئولیت مشترک برای تقویت یادگیری فراگیرندگان، مؤلفه‌های محوری باورهای مدیران مدرسه‌ها در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان هستند.پیشنهاد می‌شود در گزینش و ارزشیابی و دوره‌های ضمن خدمت، ویژگی‌‌هایی که در این پژوهش حاصل و تجمیع شده پیشِ ‌روی مسئولان باشد تا از یک‌سو از حضور افرادی که دچار ضعف‌های شخصیتی و اخلاقی هستند در کسوت معلمی پیشگیری کنند و از سوی دیگر ضمن نظارت بر رفتار و عملکرد شاغلان و معلمان حاضر، ایشان را به خودسازی و اصلاح خویش برانگیزانند و در همه‌ حال، رشد مهارتی و توجه به آداب تربیتی را از ایشان مطالبه کنند.
    کلید واژگان
    اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان
    باورهای مدیران مدرسه‌ها
    نقش مدیران مدرسه‌ها

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.387197.2586
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_193243.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087204

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب