واکاوی باورهای مدیران مدرسهها در اجتماع یادگیری حرفهای معلمان (مرور نظاممند)
(ندگان)پدیدآور
زمانی, منیرهعبداللهی, بیژننوهابراهیم, عبدالرحیمزین آبادی, حسن رضانوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیران مدرسهها در تشکیل اجتماع یادگیری حرفهای معلمان و واکاوی باورهای مدیران دراینباره انجام شده است. پژوهش با استفاده از «روش کیفی» به صورت مرور نظاممند، مطابق با گامهای ارائه شده توسط رایت و همکارانش (2007) صورت پذیرفته است. پژوهشهای مرتبط از میان 9 مجلة پیشرو بینالمللی در مدیریت آموزشی شناسایی و استخراج شدند. در مجموع، 35 مقالة مرتبط با هدفها و سؤالهای پژوهش حاضر انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سنتز دادهها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفته است.18 کد باز (نشانه) در کد انتخابی «باورهای مدیران مدارس در تشکیل اجتماع یادگیری حرفهای معلمان» شناسایی شدند. این کدهای باز در قالب چهار مضمون محوری دستهبندی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد باور به اهمیت بسترسازی، باور به منش مردمسالارانه و رهبری مشارکتی، باور به توسعة حرفهای تاملیِ جمعی و عملی، و باور به تعهد و مسئولیت مشترک برای تقویت یادگیری فراگیرندگان، مؤلفههای محوری باورهای مدیران مدرسهها در تشکیل اجتماع یادگیری حرفهای معلمان هستند.پیشنهاد میشود در گزینش و ارزشیابی و دورههای ضمن خدمت، ویژگیهایی که در این پژوهش حاصل و تجمیع شده پیشِ روی مسئولان باشد تا از یکسو از حضور افرادی که دچار ضعفهای شخصیتی و اخلاقی هستند در کسوت معلمی پیشگیری کنند و از سوی دیگر ضمن نظارت بر رفتار و عملکرد شاغلان و معلمان حاضر، ایشان را به خودسازی و اصلاح خویش برانگیزانند و در همه حال، رشد مهارتی و توجه به آداب تربیتی را از ایشان مطالبه کنند.
کلید واژگان
اجتماع یادگیری حرفهای معلمانباورهای مدیران مدرسهها
نقش مدیران مدرسهها
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناستاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران




