تضمین کیفیت یادگیری مجازی: استانداردسازی محتوای یادگیری بر اساس اصول آموزش
(ندگان)پدیدآور
اسلام پناه, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محتوا بعد اصلی در هر برنامة درسی است. در حوزة یادگیری الکترونیکی نیز به علت وجود ابزارها و فناوریهای متنوع تولید محتوا، هنوز چارچوب و دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به کمک آن به تولید یا انتخاب محتوای متناسب با اهداف یادگیری پرداخت. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخصهای آنها بوده است تا بر این اساس بتوان برای هر نوع هدف آموزشی، با بهکارگیری فناوری مناسب، محتوای مناسب و مؤثر را انتخاب یا طراحی کرد. رویکرد پژوهش کیفی است و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفتهشده است. جامعة موردپژوهش کلیة مدرسان مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی هستند که تعداد 12 نفر از آنها بر اساس طرح نمونهگیری گلولهبرفی، به شکل هدفمند، تا رسیدن به اشباع داده انتخابشدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوة مصاحبههای نیمهساختاریافته استفادهشده است. تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها با فن کدگذاری کوربین و اشتراوس و با استفاده از نرمافزار ماکس کیودا انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین دو استاندارد آموزشی و 21 شاخص ضروری بر اساس طبقهبندی بلوم – اندرسون، برای طراحی یا انتخاب محتوای مؤثر و مناسب در حوزة یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند طراحان و فناوران آموزشی را در طراحی محیطهای یادگیری و مدیران و ارزیابان برنامههای یادگیری الکترونیک را در ارزیابی از محیطهای یادگیری الکترونیکی کمک کند.
کلید واژگان
محتوای یادگیری الکترونیکیاستانداردهای آموزشی
سامانة مدیریت یادگیری
طبقهبندی بلوم- اندرسون
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01




