تاثیر معماری ایرانی - اسلامی بر انگاره ی ادراکی گردشگران اروپایی از مقصد ایران
(ندگان)پدیدآور
پورفرج, اکبرخشخو ایمانی, محمدحسینبهبودی, ریحانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد ، ۱۹۷۷). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف دیگر بناها و معماری هر مقصد که هم جزء میراث ها و هم یکی از برجسته ترین جاذبه های فرهنگی آن به شمار می روند، می توانند بر انگاره ی ذهنی گردشگران تاثیر گذار باشند. هدف از مقاله ی حاضر بررسی رابطه ی میان معماری ایرانی - اسلامی و انگاره ی گردشگران اروپایی واقعی از مقصد ایران و همچنین بررسی ساختار انگاره ی این افراد از معماری ایرانی - اسلامی است. برای بررسی دقیق تر این موضوع، پژوهشی حاضر بر معماری ایرانی - اسلامی دوره ی صفویه ی شهر اصفهان، یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری ایران، متمرکز شده است. مدل انتخابی و مورد استفاده ی این تحقیق، مدلی است که اچنر و ریچی در سال ۱۹۹۳ برای سنجش انگاره ی مقصد گردشگری ارائه کرده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، معماری ایرانی - اسلامی، نقش برجسته ای در شکل گیری انگاره ی گردشگران اروپایی از مقصد ایران داشته است و میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله مهم ترین و قابل توجه ترین مکان های این شهر در ذهنیت ادارکی گردشگران اروپایی محسوب می شوند. همچنین گردشگران اروپایی مهم ترین و برجسته ترین احساس خود در رابطه با معماری ایرانی - اسلامی را احساس شگفتی و معنویت ابراز کرده اند و معماری ایرانی - اسلامی را به لحاظ زیبایی شناختی زیبا دانسته و اشاره کرده اند که از نظر آنها دو عنصر کالبدی استفاده از هندسه و فضا دارای اهمیت ویژه ای در ادراک آنها هستند
کلید واژگان
انگاره ی مقصد گردشگریمعماری ایرانی - اسلامی
مدل اچنبر و ریچی
اصفهان
شماره نشریه
1112تاریخ نشر
2006-05-221385-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2322-32942476-597X




