بخش بندی بازار طبیعت گردی داخلی بر مبنای انگیزه سفر
(ندگان)پدیدآور
سید موسوی, سولمازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بدونشکریشههراستراتژیبازاریابیموفقدربخشبندیصحیحبازارموردنظرقراردارد،صنعتگردشگرینیزازاینقاعدهمستثنانیست. علیرغماینکهطبیعتگردیتبدیلبهیکیازگونههایاصلیصنعتگردشگریشده،اما بسیاری از ویژگیهایاینبازارمهمدرکشورمانایرانهمچنان ناشناخته باقی مانده است. بادرنظرگرفتنفاصلهمیانبازارفعلیطبیعتگردیوتواناییهایبالقوهآندرایران،بکارگیریراهبردهایصحیحبرایتوسعهطبیعتگردیمنوطبهشناختبیشترخصوصیاتبخشهایموجوددرآناست.هدف از انجام این تحقیق،ضمندرکانگیزهگردشگران،شناساییبخشهایموجوددرمقولهطبیعتگردیبود. دراینراستابااتخاذیکرویکرددومرحلهایبازارطبیعتگردیداخلیبرمبنایانگیزهبخشبندیوویژگیهایآنشناساییشدوپیشنهاداتکاربردیدرزمینهبازاریابیبهتفکیکخوشههاارائهگردید. جامعه آماری تحقیق، طبیعتگردان داخلی بازدیدکننده از منطقه الموت بودند. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بود و در مجموع 246 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. درمرحلهنخستوپسازانجامتحلیلخوشهای بر مبنای انگیزه،سهخوشهاستخراجشد: خوشههایطبیعتگردانواقعی،حرفهایهاووقتگذرانها. درمرحلهبعد،برایبررسیگرایشافراددرخوشههایمذکوربهابعادطبیعتمداریوانسانمداریازتحلیلممیزی (آنالیزتشخیصی) استفادهشد. درمجموعنتایجحاصلازتحلیلممیزینشاندادکهبااطمینان 95% عضویتافراددرخوشههایمذکورتأثیریبرگرایشآنهابهابعادطبیعتمداریویاانسانمدارینداشته است.تمامی عملیات فوق الذ کر با استفاده از نرمافزارهای لیزرل 72/8 و 19 SPSS تحت ویندوز انجام پذیرفت.
کلید واژگان
طبیعتگردیبخشبندی بازار
انگیزه سفر
منطقه الموت
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائیشاپا
2322-32942476-597X




