بررسی اثر موج فشارآیرودینامیکی ناشی از قطار پرسرعت بر روی طرح های عمرانی
(ندگان)پدیدآور
سرافرازی, وحیدطلایی, محمدرضانوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مرتبط با طراحی آیرودینامیکی قطارپرسرعت پدیده جریان هوای ایجاد شده در اطراف قطار می باشد. اهمیت این پدیده به دلیل آن است که وقتی یک قطار با سرعت بالا از زیر یک مانع (سازه های عمرانی) عبور میکند، نیروهای آیرودینامیکی وارد بر مانع را به صورت ناگهانی تغییر میدهد. در این شبیهسازی عددی از روش شبکه بندی متحرک با معادله آشفتگی و نرمافزار محاسبات سیالاتی فلوئنت استفادهشده است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر پدیده فشار هوای ایجاد شده در اطراف قطار پرسرعت با سرعت سیر حدود 300 کیلومتر بر ساعت به کمک شبیهسازی یک قطار پرسرعت در نرمافزار فلوئنت در دو حالت عادی و با ترمز آیرودینامیک و بررسی اثرات سرعت باد ناشی از عبور قطار برای جلوگیری از تخریب موانع عمرانی موجود در کنار خط یا بالای سر قطار است و به عنوان خروجی این کار به کمک نرم افزار المان محدود (آباکوس) مقدار بیشینه تنش وارد شده به موانع (سازه های عمرانی) در فواصل مختلف محاسبه و با مقدار تنش بحرانی مربوط به موانع به منظور تعیین فاصله مجاز قرارگیری موانع مقایسه شد.
کلید واژگان
آیرودینامیک قطارنیروی پسا
مش متحرک
پدیده فشار هوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایراناستادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران




