بررسی تجربی اثر زبری بر دنباله پره توربین بادی S823 در سرعت های مختلف
(ندگان)پدیدآور
خوشنویس, امیر بکقزلباش, رضاظفرمند, بهروزنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش پیش رو با روش جریانسنج سیم داغ تک بعدی، به بررسی اثر زبری برروی سطح مقطع ایرفویل مدل S823 که از سری ایرفویلهای توربینی خانگی بوده، پرداخته شده است. مؤلفههای نوسانی و میانگین زمانی سرعت جریان در دنباله در دو حالت سطح صاف و نیز سطح دارای زبری بالا و برای دو سرعت 5 و 10 متر بر ثانیه اندازهگیری شده است. همچنین، تغییرات ضریب پسا در دو حالت به دست آمده و مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی بر آن شد که از روش دنبالهای که یک روش تجربی برای محاسبه مولفههای سرعت است، برای اندازهگیری پارامترها استفاده شود. اندازهگیریها در فواصل بدون بعد 3 ,2, 1 , 5/0, 01/0  x/c=  انجام پذیرفته است (طول وترc ≡  و فاصله از پشت ایرفویل x ≡). با توجه به شکلها و نتایج آزمایشات مشاهده میشود که با افزایش فاصله در جهت طولی (x) پهنای دنباله بیشتر شده و سطح بیشتری را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین، دور شدن از پره در جهت طولی باعث پهن شدن اوج کمینه سرعت و درنهایت از بین رفتن آن میشود که در حالت سطح زبر دنباله دارای پهنای بیشتر شده و برای رسیدن به سرعت جریان آزاد نیاز به دور شدن بیشتری است.
کلید واژگان
ضریب پساشدت اغتشاشات
پره
دنباله
زبری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، نیشابور، ایران
استادیار، گروه مهندسی مهندسی نیروگاه، موسسه آموزش عالی علمی پژوهشی صنعت آب و برق، مشهد، ایران




