شبیه سازی و بررسی جریان در فیلتر هوای یک موتور احتراق داخلی SIساخت داخل
(ندگان)پدیدآور
رضوی, سیداسماعیلعلی محمدزاده, ناصرنوع مدرک
Textیادداشت پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قدرت تصفیه فیلتر هوا رابطه مستقیمی با افت فشار جریان در آن دارد. در پژوهش حاضر، اندازه افت فشار و سایر پارامترهای جریان در عبور از فیلتر هوای پژو 405، به صورت عددی مدل شده است. با توجه به محاسبات انجام یافته، جریان، تراکم ناپذیر و آشفته در نظر گرفته شده و مدل k- استاندارد به کار رفته است. جملات همرفت نیز با روش فراباد مرتبه اول گسسته شدهاند. همچنین در محیط متخلخل از سرعت فیزیکی به جای سرعت ظاهری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشانگر افت فشاری بین 0.05% تا 1.9%، بسته به دور موتور، می باشد. این افت فشار در مقایسه با افت فشار سایر اجزای سیستم تامین هوا، ناچیز بوده و می توان قدرت تصفیه فیلتر را افزایش داد. همچنین نتایج مدلسازی، نشانگر وجود جریان های چرخشی در گوشههای قسـمت ورودی محفـظه فیلـتر میباشد که علاوه بر افت فـشار، باعث کاهـش ظرفیت فیلـتر نیز میگردند. برای حذف این جریان ها، تغییراتی در سطح مقطع لوله کثیف و نحوه اتصال آن به محفظه ورودی داده شده و مدل جدید دوباره تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، نشانگر حذف جریان های چرخشی و کاهش نسبی در افت فشار می باشند.
کلید واژگان
جریان تراکم ناپذیرمحیط متخلخل
معادلات ناویر-استوکس
مدل آشفتگی k-ϵ استاندارد
فیلتر هوا
افت فشار
موتور احتراق داخلی SI
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیکدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک




