ارائه چارچوبی به منظور تبیین مؤلفههای بازاریابی پایدار با استفاده از روش فراترکیب و دلفی در شرکتهای دانشبنیان
(ندگان)پدیدآور
آزادی, سیامکنمامیان, فرشیدمعروفی, فخرالدیمرادی, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه توجه به مفهوم ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﺿﺮورﺗﯽ برای تمامی شرکتهای هزاره جدید است. در واقع ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺧﻠﻖ ارزشﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻫﺪف ﺧﻮد مزیت آفرینی ﻧﻤﺎﯾﺪ. هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی به منظور تبیین مؤلفههای بازاریابی پایدار با بهرهگیری از اطلاعات موجود در پایگاههای علمی معتبر و نظرات خبرگان میباشد. ﺗﺤﻘﯿﻖ حاضر ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ، ﺑﺮ اساس دﺳﺘﺎورد ﯾﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎرﺑﺮدی و همچنین از حیث نوع دادهها ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﯿﻔﯽ به شمار میآید. برای انجام این پژوهش در مرحله اول و برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد. سپس با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای که در دور اول تعداد 14نفر و در دور دوم 11 نفر از ایشان همکاری نمودهاند، نظرات خبرگان شرکتهای دانشبنیان غرب کشور اخذ گردیده و در قالب 10 مقوله و 31 مفهوم طبقهبندی شدند. نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای بازاریابی پایدار در شرکتهای دانش بنیان از مقولههای مدیریت ارزش مشتری، توسعه برند پایدار، پایداری زیست محیطی، توسعه محصولات پایدار، سرمایه محیطی و اجتماعی، کسبوکار پایدار، نوآوری پایدار، مدیریت بازاریابی سبز، مدیریت استراتژیک پایدار و مدیریت تغییر یکپارچه تشکیل شده است.
کلید واژگان
بازاریابی پایدارفرا ترکیب
دلفی
شرکتهای دانشبنیان
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2023-07-231402-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، سنندج، ایران
استادیار، گروه علوم اقتصادی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X



