اعتبارسنجی الگوی مشارکت مشتریان شهرداری مبتنی بر بازاریابی اعتماد اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداری تهران)
(ندگان)پدیدآور
صادقی افجه, سعیدهبوداغی خواجه نوبر, حسینخوش طینت, بهنازعالی, صمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشارکت مشتریان (درگیری مشتری) یک ارتباط در کسبوکار است که بر رابطه میان مشتریان و ذینفعان سازمان از طریق کانالهای مختلف دلالت دارد. در این رویکرد بر گسترش و بهبود رابطه با مشتریان تأکید میشود. این مشارکت میسر نمیشود مگر آنکه برای افزایش اعتماد اجتماعی چارهاندیشی شود. مشتریمحوری و مشارکت مشتریان از موضوعات مهم در شهرداریها است و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد و توسعه این مشارکت نقش اساسی دارند. هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی الگویی برای مشارکت مشتریان شهرداری مبتنی بر بازاریابی اعتماد اجتماعی است. این پژوهش از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایشی- مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان شهر تهران میباشد. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید و نمونهگیری با روش تصادفی ساده انجام شد. برای اعتبارسنجی الگوی مشارکت مشتریان شهرداری از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. همچنین شاخصهای مشارکت مشتریان شهرداری با روش تحلیل عاملی تأییدی، اعتبارسنجی و با روش سوارا، اولویتبندی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که با روش روایی سازه و روایی همگرا اعتبارسنجی گردید. همچنین با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داده است مدیریت ارتباط با مشتریان شهرداری بر مسئولیت اجتماعی و برقراری اعتماد اجتماعی مؤثر است. این دو مقوله خود موجب بهبود کیفیت خدمات شهرداری و جلب رضایت اجتماعی مشتریان شهرداری میشود. در سایه بهبود کیفیت و افزایش اعتماد و رضایت دستیابی به اهداف بازاریابی اعتماد اجتماعی محقق میشود و در نهایت به مشارکت مشتریان شهرداری منجر میشود.
کلید واژگان
مشارکت مشتریانشهرداری
بازاریابی اعتماد اجتماعی
شهرداری تهران
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2023-07-231402-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استادیار، گروه مدیریت، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X



