نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرخ, زهراfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1402-06-09T18:21:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-08-31T18:21:29Z
dc.date.available1402-06-09T18:21:14Zfa_IR
dc.date.available2023-08-31T18:21:29Z
dc.date.issued2023-04-21en_US
dc.date.issued1402-02-01fa_IR
dc.date.submitted2023-06-15en_US
dc.date.submitted1402-03-25fa_IR
dc.identifier.citationفرخ, زهرا, سلیمانی, حسن. (1402). راهبردهای مهارت گوش دادن در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(13), 285-306.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_8237.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1028193
dc.description.abstractمهارت گوش دادن یکی از مهارت‌های اساسی در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم است که نقش بنیادی در توانش ارتباطی زبان‌‌آموزان دارد؛ در صورتی‌که زبان‌آموز مهارت کافی در این مهارت داشته باشد، می‌تواند از زبان گفتاری خود به خوبی استفاده و مقصود مورد نظر را به خوبی بیان کند و در برقراری ارتباط موفق می‌شود. همچنین با تقویت مهارت گوش دادن، مهارت‌های دیگر هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند. هدف مقاله حاضر بررسی ادبیات مربوط و استخراج مفاهیم و نظریه‌های موجود در این زمینه و بیان راهبردهای عملی ارتقای و سرانجام ارائه پیشنهاداتی جهت بهبودی مهارت گوش دادن در فارسی آموزان غیرفارسی‌زبان بوده است. به این منظور، با روش توصیفی، متغیرهای مورد نظر بررسی و تجزیه و تحلیل شد. مواد و داده‌های مورد بررسی، کتاب‌های معتبر و مقالات متعدد چاپ شده در مجلات معتبر در حیطه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را در بر می‌گرفت. به طور خاص، دسته‌بندی‌هایی که آکسفورد، روین، اوملو و شمو در راهبردها ارائه نموده‌اند، در بررسی‌های داده‌ها و مواد مورد بررسی در این مقاله استفاده شده است. به علاوه، با ذکر نمونه‌هایی به بررسی مهم‌ترین راهبردهای یادگیری (شناختی، فراشناختی و عاطفی ـ اجتماعی) پرداختیم که استفاده از این راهبردها در یادگیری زبان دوم تأثیر بسزایی دارد و فرآیند یادگیری را در مهارت گوش دادن تسهیل می‌کند. با استفاده از روش بررسی اسناد و مدارک، نتایج بررسی نشان داد که به کارگیری راهبردهای یادگیری به عنوان مجموعه‌ عملیاتی که زبان‌آموز از آن‌ها جهت یادگیری زبان بهره می‌برد، فرآیند یادگیری را آسان، سریع و لذت ‌بخش‌تر می نماید. آگاهی از این راهبردها و تمرین برای استفاده از آن‌ها باعث افزیش توانمندی و گسترش ظرفیت یادگیری در زبان‌آموز می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1358
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های زبانیfa_IR
dc.subjectمهارت گوش دادنfa_IR
dc.subjectراهبردهای یادگیریfa_IR
dc.titleراهبردهای مهارت گوش دادن در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دومfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور قم، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue13
dc.citation.spage285
dc.citation.epage306
nlai.contributor.orcid0000-0002-1461-1406


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد