• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تطبیقی ترمینولوژی خبری روزنامه های کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396

    (ندگان)پدیدآور
    اسدی طاری, محمدحسنمجیدی قهرودی, نسیممظفری, افسانهشیری, طهمورث
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    343.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ترمینولوژی خبری روزنامه‌های کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و به منظور شناسایی مهم‌ترین معیارهای گزینشگری، بررسی میزان حمایت از کاندیداها، احزاب و گروه‌ها، وابستگی خبری مطالب به منابع مختلف و جایگاه واژه‌سازی سیاسی و جریان‌سازی خبری و بررسی سبک مطالب و گفتمان مسلط در آن روزنامه‌ها انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی است. در روش کمی از تکنیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش در سطح کمی روزنامه‌های کیهان، اعتماد، شرق و رسالت در یک دورة 100روزه از قبل از انتخابات تا زمان تحلیف رییس جمهوری و در سطح کیفی نیز پنج نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاران برجسته از گروه‌های مختلف سیاسی و با رعایت اصل اشباع نظری و کفایت نمونه‌گیری نظری انتخاب شده‌اند. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین انتخاب مهم‌ترین موضوع‌ها توسط گزینشگران در روزنامه‌های مورد بررسی، وجود ندارد. دربارة جایگاه روزنامه‌های مورد بررسی در واژه‌سازی سیاسی و جریان‌سازی خبری، روزنامه‌های کیهان و رسالت از واژه‌سازی و جریان‌سازی اصولگرایی تبعیت می‌کنند. اما واژه‌سازی و جریان‌سازی روزنامه‌های شرق و اعتماد مبتنی بر گفتمان شبه لیبرال اسلامی و مبتنی بر رضایت طبقة متوسط است.
    کلید واژگان
    انتخابات
    تاکتیک خبری
    گفتمان
    جریان سازی خبری
    ترمینولوژی (واژه شناسی) خبری
    مفهوم سازی در خبر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-04-21
    1402-02-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علوم ارتباطات،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
    استادیار گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول)، تهران،ایران
    دانشیار گروه ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
    دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2021.305749.1613
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_168402.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027069

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب