• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ساختاری نقش کنش‌های اجرایی بر اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی با میانجی‌گری افسردگی و اضطراب

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی سیاه افشادی, محبوبهامیری, شعلهطالبی, هوشنگ
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.142 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی همواره با نواقص در زمینه‌ی کنش‌های اجرایی و اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب به خصوص در دوران بزرگسالی، ارتباط داشته در حالی‌ که نحوه‌ی این ارتباط به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌ است. بنابراین در این مطالعه هدف، بررسی مدل ساختاری کنش‌های اجرایی بر اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی با توجه به نقش میانجی‌گرانه افسردگی و اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی شهر اصفهان بوده‌است. روش مطالعه همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی شهر اصفهان است. طی غربالگری اولیه از 1368 دانشجو، 280 نفر مبتلا به اختلال تشخیص داده شدند و از بین آن‌ها تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری هدف‌مند، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسش‌نامه‌های اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی بزرگسالان بارکلی (2011)، نارسایی کنش‌وری اجرایی بزرگ‌سالان بارکلی (2011)، سلامت روان (1973) و مصاحبه‌ی تشخیصی اختلال نارسایی‌ توجه/فزون‌کنشی (2010) بوده ‌است. برای تحلیل یافته‌ها برآوردگر بیشینه درست‌نمایی و آزمون معناداری بوت‌استراپ مورد استفاده قرارگرفت. نتایج  مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب داده‌های حاصل از نمونه‌ی دانشجویان مبتلا به اختلال با مدل مفهومی مفروض بود. شاخص‌های برازش مدل از این قرار بود: 2681 /89χ2, 1402df, 93/0CFI, 90/0 GFI 05/0RMSEA,. با توجه به معناداری اثرهای مستقیم کنش‌های اجرایی بر افسردگی و برخی از ابعاد اختلال و از طرفی معناداری اثرهای مستقیم افسردگی بر نارسایی‌توجه وکندی‌ زمان‌شناختی، و معناداری اثر غیرمستقیم کنش‌های اجرایی بر اختلال، نقش میانجی افسردگی در این رابطه مشخص است. در نتیجه نارسایی کنش‌های اجرایی هم به صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری افسردگی موجب بروز نواقص شناختی از جمله نارسایی‌توجه و کندی ‌زمان‌شناختی می‌شود.
    کلید واژگان
    اختلال نارسایی‌توجه/فزون‌کنشی
    اضطراب
    افسردگی
    کنش‌های اجرایی
    مدل ساختاری.
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-11-01
    1400-08-10
    ناشر
    انحمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    گروه آمار، دانشکده ریاضی و آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2008-1243
    URI
    http://bjcp.ir/article-1-1904-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1012745

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب