نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی سیاه افشادی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorامیری, شعلهfa_IR
dc.contributor.authorطالبی, هوشنگfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-31T13:54:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-22T13:54:43Z
dc.date.available1402-04-31T13:54:42Zfa_IR
dc.date.available2023-07-22T13:54:43Z
dc.date.issued2021-11-01en_US
dc.date.issued1400-08-10fa_IR
dc.identifier.citationمرادی سیاه افشادی, محبوبه, امیری, شعله, طالبی, هوشنگ. (1400). مدل ساختاری نقش کنش‌های اجرایی بر اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی با میانجی‌گری افسردگی و اضطراب. روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران, 16(1), 55-67.fa_IR
dc.identifier.issn2008-1243
dc.identifier.urihttp://bjcp.ir/article-1-1904-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1012745
dc.description.abstractاختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی همواره با نواقص در زمینه‌ی کنش‌های اجرایی و اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب به خصوص در دوران بزرگسالی، ارتباط داشته در حالی‌ که نحوه‌ی این ارتباط به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌ است. بنابراین در این مطالعه هدف، بررسی مدل ساختاری کنش‌های اجرایی بر اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی با توجه به نقش میانجی‌گرانه افسردگی و اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی شهر اصفهان بوده‌است. روش مطالعه همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی شهر اصفهان است. طی غربالگری اولیه از 1368 دانشجو، 280 نفر مبتلا به اختلال تشخیص داده شدند و از بین آن‌ها تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری هدف‌مند، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسش‌نامه‌های اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی بزرگسالان بارکلی (2011)، نارسایی کنش‌وری اجرایی بزرگ‌سالان بارکلی (2011)، سلامت روان (1973) و مصاحبه‌ی تشخیصی اختلال نارسایی‌ توجه/فزون‌کنشی (2010) بوده ‌است. برای تحلیل یافته‌ها برآوردگر بیشینه درست‌نمایی و آزمون معناداری بوت‌استراپ مورد استفاده قرارگرفت. نتایج  مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب داده‌های حاصل از نمونه‌ی دانشجویان مبتلا به اختلال با مدل مفهومی مفروض بود. شاخص‌های برازش مدل از این قرار بود: 2681 /89χ2, 1402df, 93/0CFI, 90/0 GFI 05/0RMSEA,. با توجه به معناداری اثرهای مستقیم کنش‌های اجرایی بر افسردگی و برخی از ابعاد اختلال و از طرفی معناداری اثرهای مستقیم افسردگی بر نارسایی‌توجه وکندی‌ زمان‌شناختی، و معناداری اثر غیرمستقیم کنش‌های اجرایی بر اختلال، نقش میانجی افسردگی در این رابطه مشخص است. در نتیجه نارسایی کنش‌های اجرایی هم به صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری افسردگی موجب بروز نواقص شناختی از جمله نارسایی‌توجه و کندی ‌زمان‌شناختی می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1169
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانحمن روانشناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofروانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofBiannual Journal of Contemporary Psychologyen_US
dc.subjectاختلال نارسایی‌توجه/فزون‌کنشیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectکنش‌های اجراییfa_IR
dc.subjectمدل ساختاری.fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمدل ساختاری نقش کنش‌های اجرایی بر اختلال نارسایی ‌توجه/فزون‌کنشی با میانجی‌گری افسردگی و اضطرابfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار، دانشکده ریاضی و آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue1
dc.citation.spage55
dc.citation.epage67


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد