ارزیابی عملکرد دانش آموزان پایه نهم در آزمون سواد ریاضی با تأکید بر کتاب های درسی ریاضی
(ندگان)پدیدآور
شایان, مریمیافتیان, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد دانشآموزان پایه نهم در آزمون سواد ریاضی و بررسی نتایج آن با تأکید بر کتابهای درسی ریاضی است. جامعه این پژوهش دانشآموزان پایه نهم شهرستان نجفآباد و نمونه شامل 250 دانشآموز دختر و پسر است که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری آزمونی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید شد. ضریب پایایی آزمون، 73/0بدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول آن است. بر اساس نتایج، دانشآموزان در آزمون سواد ریاضی عملکرد مطلوبی نداشتند و تنها 35 درصد آنها به سؤالات پاسخ درست دادهاند. با بررسی مسائل زمینهمدار در کتابهای ریاضی متوسطه اول، مشخص شد که از دلایل عملکرد نامطلوب دانشآموزان، غیرواقعی و ناآشنا بودن مسائل زمینهمدار کتابهای ریاضی متوسطه اول و استفاده از فرایندهای تکراری در حل آنها است. نتایج این پژوهش میتوانند منجر به بازنگری در کتابهای درسی، آموزش معلمان و روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان شود.
کلید واژگان
سواد ریاضیدانشآموزان پایه نهم
کتابهای درسی ریاضی متوسطه اول
مطالعه پیزا
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2022-07-231401-05-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانعضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی




