آزمون جامع استدلال بالینی در المپیاد علمی دانشجویان پزشکی
(ندگان)پدیدآور
منجمی, علیرضاادیبی, پیمانسلطانی عربشاهی, کامراناربابی, فرشیداکبری, رقیهکاسترز, اوژنحدادگر, آرشهادیزاده, فاطمهچنگیز, طاهرهنوع مدرک
Textساير موارد
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از حیطههای اصلی المپیاد علمی دانشجویان پزشکی، استدلال بالینی است. استدلال بالینی از این رو به عنوان یکی از حیطههای اصلی انتخاب شده که یکی از مهارتهای بنیادین و کلیدی برای طبابت کردن است. با توجه به آن که در حال حاضر آزمون جامعی برای ارزیابی استدلال بالینی وجود ندارد، آزمون جامعی براساس چارچوب نظری استدلال بالینی طراحی شد. در این مدل، سه مهارت اصلی استدلال بالینی (جمعآوری اطلاعات، ساختن فرضیه و ارزیابی) سنجیده میشود و از کنار هم قرار گرفتن این آزمونها، آزمون جامع استدلال بالینی شکل میگیرد. بدین ترتیب آزمون جامع استدلال بالینی با سنجش مهارتهای مختلف استدلال بالینی و حل مسأله، شاخصی از میزان مهارت دانشجویان در این استدلال را به دست میدهد. در این مقاله براساس روش اقدامپژوهی، مراحل مختلف فرآیند طراحی چارچوب نظری و چگونگی عملیاتی کردن آن به تشریح بازگو شده است.
کلید واژگان
استدلال بالینیخبرگی در پزشکی
سنجش استدلال بالینی
المپیاد
مجموعه آزمون
ساير موارد
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-02-011389-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1608-93598892-1735




