مرور دوره 40, شماره 3 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
بررسی انتقادی مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)تربیت دینی به معنای پرورش ایمان، رویکردی دیرین است. از دهه 1950 این رویکرد با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان از منظر سکولاریستی و پلورالیستی براین باورند که در تربیت دینی، فهم حاصل نمیشود و هدف، عبارت است از اقرار و ...
-
بررسی تجارب زیستۀ معلمان و مدیران از مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی (مطالعه ای پدیدارشناسانه)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف از انجام دادن این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان و مدیران در زمینۀ مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی است. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه ژرفنگر با 18 نفر از معلمان و ...
-
بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران میپردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. ازاینرو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی ...
-
تأملی در دستاوردهای تربیتی خلق محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش آموزان دوره ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)با توسعه محیطهای یادگیری الکترونیکی و ترکیب آنها در محیطهای یادگیری حضوری، برخی از معلمان برای طراحی فعالیتهای یادگیری از این محیطها استفاده میکنند. استفاده از ظرفیتهای این محیطها میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش ...
-
تبیین شاخصهای توسعه حرفه ای معلمان بر مبنای اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی دینی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)توسعه حرفهای معلمان نقشی مهم در پویایی سیستمهای آموزشی دارد. از سویی شناخت شاخصهای اثرگذار بر توسعه حرفهای زمینه طراحی الگوهای جامع توسعه حرفهای را فراهم میسازد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و ...
-
شناسایی مؤلفه های فرهنگ یادگیری دانش آموزان (رویکردی سنتزپژوهی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان و به منظور تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و ارائه چارچوبی جامع از فرهنگ یادگیری با بهکارگیری روش سنتزپژوهی (الگوی شش مرحلهای روبرتس) انجام شده است. قلمرو ...
-
شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ دادن به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای متفاوت کیفی، روشهای کتابخانهای و نظریه دادهبنیاد ...
-
طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عدهای از دانشآموزان در مدرسه در نظر گرفته میشود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشههای تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت ...
-
مدلیابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیتپذیری محیطزیستی با تأکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف از پژوهش حاضر مدلیابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیتپذیری محیطزیستی با تأکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم بود. روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهش همبستگی ...
-
مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان از مشارکت و همدلی مردمی برای مدیریت بحران کرونا(از منظر آثار تربیتی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان از مشارکت و همدلی مردمی، برای مدیریت بحران کرونا، از منظر آثار تربیتی بود. پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی انجام شده است. دادهها از طریق یک ...
-
نگاهی راهبردی به برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم: فاصله وضع مطلوب و موجود
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم ایران با رویکرد راهبردی بود. نوع پژوهش کاربردی و روش تحقیق، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش را در بخش کیفی، متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش شیمی ایران ...
-
کاوش در مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه بر اساس مغالطات آماری
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)نفوذ هرگونه مغالطه در آمارها با توجه به کاربرد آمار در زندگی انسانهای امروزی میتواند آمار را تبدیل به یک سلاح مخرب و زیانبار کند. روشهای ایجاد مغالطه در آمار اغلب ثابت است و آگاهی از این روشها میتواند سبب شکلگیری تفکر ...



