مرور دوره 14, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
اشراف چندگانه در ساختار کافت در زبانهای فارسی باستان و فارسی میانۀ زردشتی
(2023-02-20)در این پژوهش، ساختار کافت در دو زبان ایرانی پیش از اسلام؛ زبان فارسی باستان و فارسی میانۀ زردشتی با استفاده از رویکرد ادغام متقارن و اشراف چندگانه تحلیل و بررسی میشود. بدین منظور، نخست ساختار کافت و ویژگیهای آن معرفی ...
-
قیدهای زبان فارسی از نگاه سرنمون ردهشناختی به اجزاء کلام
(2023-02-20)مقولهی قید از مباحث پیچیدهای است که تاکنون جنبههای متفاوتی از آن مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود، زبانشناسان در خصوص مسائل متنوع مربوط به قید، از تعریف آن گرفته تا اصالت آن به عنوان یک مقوله واژگانی، به توافق ...
-
ساختهای مرحلهای در زبان فارسی ( تحلیلی پیکرهبنیاد در چارچوب دستور نقش و ارجاع )
(2023-02-20)محمولهای مرحلهای مبین هریک از مراحل آغاز، ادامه یا پایان انجام یک رویداد هستند و در قالب فعلهایی مانند شروع کردن، ادامه دادن، پایان یافتن و نظایر آنها مطرح میشوند. در این راستا، ساختهایی را که در آنها محمول مرحلهای ...
-
پیرامون «را» در مفعول صریح بر مبنای رویکرد دستور واژی-نقشی
(2023-02-20)دبیرمقدم (۱۳۸۳،۱۳۶۹) بر این باور است که «را» علاوه بر آنکه میتواند از لحاظ نحوی نقشنمای مفعول صریح باشد، از لحاظ اطلاعی میتواند نشان مبتدای ثانویه آن باشد. دراینبین، برخی از پژوهشگران رخداد «را» در مفعول صریح بهعنوان ...
-
تحلیل تلفظ گفتاری صورتهای مضارع فعل «دادن» بر پایه نظریة بهینگی موازی و رویکرد پیاپیگزینیِ هماهنگ
(2023-02-20)صورتهای مضارع فعل «دادن» شامل «میدهم»، «میدهی»، «میدهد»، «میدهیم»، «میدهید» و «میدهند» از افزوده شدن پیشوند مضارع اخباری (mi-) و شناسههای /-am/، /-i/، /-ad/، /-im/، /-id/ و /-and/ به بن مضارع فعل «دِه» ساخته میشوند. ...
-
تحلیل محتوا و مقایسه مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی و مجموعه کتاب های آموزش فارسی به فارسی با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی
(2023-02-20)ارزیابی محتوایی کتابهای درسی با استفاده از بازبینه،از روشهای مرسوم ارزیابی است که سهم بهسزایی در حفظ کیفیت آنها ایفا میکند. در این پژوهش با استفاده از بازبینه اعتبارسنجیشده که شامل چهار مقوله ویژگیهای فیزیکی، طراحی ...



