اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی بر خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم
(ندگان)پدیدآور
گراوند, هوشنگسبزیان, سعیدهسلیمی, حسین
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی بر کاهش خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر بوکان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر بوکان به تعداد تقریباً 4150 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بود که 52 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (26 نفر) و گواه (26 نفر) جایگزین شدند. متغیر مستقل، بستهی آموزش مصاحبۀ انگیزشی بر اساس الگوی فیلدز (2006) بود که در مدت 5 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایشی آموزش داده شد در حالیکه گروه گواه در این مدت، برنامه عادی خود را دنبال میکرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی میدگلی و همکاران (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره (آنکوا) استفاده گردید. یافتههای حاصل از تحلیلکوواریانس اثربخشی مصاحبه انگیزشی را بر کاهش خودناتوانسازی تحصیلی نشان داد (01/0>p). بر اساس نتایج این مطالعه مصاحبۀ انگیزشی موجب کاهش خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان میشود.
کلید واژگان
خودناتوانسازی تحصیلیدانشآموزان
مصاحبۀ انگیزشی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2023-03-211402-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan



