ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی از سفر با تأکید بر معنویت «مطالعۀ موردی: اصفهان»
(ندگان)پدیدآور
ایمانی خوشخو, محمد حسینشهرابی فراهانی, مهدیهنوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان مسئله: نیاز به کشف حقیقت و معنای هستی انسان را به حرکت و سفر بر روی کرۀ زمین واداشت تا همراستا با جستجو در مسیر شناخت، بعد غیرمادی و معنوی خویش را شکوفا نماید. جاذبههای فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران بوده و شناخت فرهنگ و درک تاریخ و پیشینۀ مردمان یک سرزمین گردشگران را به مناطق فرهنگی سوق داده است. دریافتی که گردشگر فرهنگی، به عنوان یک انسان برخوردار از ابعاد غیرمادی، از سفر دارد، بر حواس پنجگانه، محیط و اجتماع مبتنی است و صرفاً به درک مادی محدود نمیشود؛ لذا بررسی مفهوم ادراک مبتنی بر مضامین معنوی در گردشگران فرهنگی ضروری به نظر میرسد.هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی میدان نقش جهان اصفهان از سفر، با تأکید بر معنویت است.روش تحقیق: این تحقیق به روش کیفی، شیوۀ توصیفی-تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخانهای و مشاهدۀ مستقیم گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان در بهار 1397 انجام گرفته است.نتیجهگیری: ادراک گردشگر فرهنگی در سطوح حواس پنجگانه، محیط و اجتماع در بستر معنویت به عنوان ماهیت وجودی انسان صورت میپذیرد. ادراک گردشگر فرهنگی که از عوامل فردی و محیطی در سایت فرهنگی متأثر است، متضمن معنویتی است که با تأکید بر وجد و شعف درونی، اتصال به خویشتن و هستی، دریافت نیروهای ماوراءالطبیعه، احساس آرامش، بازگشت به خویشتن و یافتن گمشدۀ درونی در اتصال با خالق هستی بیان میشود.
کلید واژگان
ادراکمعنویت
سفر
گردشگر فرهنگی
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانگروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
شاپا
1735-96352251-7197




