تأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطب
(ندگان)پدیدآور
حسنپور, محمدنوروزی طلب, علیرضانوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خَلقِ متن میتواند در پیِ خواستِ لذّت نیز باشد. لذّتی که پدید آورنده¬ی متن، در حینِ آفرینشِ متن، آن را تجربه میکند؛ و لذّتی هم، که خواننده¬ی ناشناخته¬ی متن، در قرائتِ متن، آن را کشف میکند. لذّتِ متن، شاید حقیقتِ نهفته در هستیِ متن باشد، که مخاطب – چه خواننده¬ی نامعلومِ آن، و چه مؤلف به سانِ مخاطب اولیهاش – آن را در زیباییِ متن، مشاهده، و از چنین دریافتی، حظّ میبرد. گادامر، از بزرگترین فلاسفه¬ی معاصر، حقیقت و زیبایی را دو عنصرِ تفکیک ناپذیر در هر متن و به ویژه در اثر هنری دانسته، و دریافتِ لذت را، منوط به آشکارگیِ حقیقتی میداند که در متن نهفته است. عکس، به مثابه متنی لذّت آفرین، آشکارگیِ حقیقتِ خود را در برابر مخاطبِ ویژه¬ی خویش، به نحوی منحصر به فرد، آشکار میکند. رولان بارت، لذّتِ عکس را در اتاقِ روشن – کتابی که منحصراً درباره¬ی عکاسی نوشت – میکاود. استودیوم و پونکتوم، دو عنصرِ حظّ بصری، در عکس، که اولین بار در اتاق روشن مطرح میشوند، میتوانند به سایر متونِ تصویری (تجسمی) نیز، قابلِ بسط باشند.
کلید واژگان
لذّت متنرولان بارت
اتاقِ روشن
عکس
استودیوم
پونکتوم
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
دانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده هنر، گروه صنایع دستیاستادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
1735-96352251-7197




