نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن‌پور, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنوروزی طلب, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:51:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:51:07Z
dc.date.available1399-07-08T20:51:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:51:07Z
dc.date.issued2011-02-20en_US
dc.date.issued1389-12-01fa_IR
dc.date.submitted2011-02-15en_US
dc.date.submitted1389-11-26fa_IR
dc.identifier.citationحسن‌پور, محمد, نوروزی طلب, علیرضا. (1389). تأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطب. باغ نظر, 7(15), 27-36.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9635
dc.identifier.issn2251-7197
dc.identifier.urihttp://www.bagh-sj.com/article_10.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97390
dc.description.abstractخَلقِ متن می‌تواند در پیِ خواستِ لذّت نیز باشد. لذّتی که پدید آورنده¬ی متن، در حینِ آفرینشِ متن، آن را تجربه می‌کند؛ و لذّتی هم، که خواننده¬ی ناشناخته¬ی متن، در قرائتِ متن، آن را کشف می‌کند. لذّتِ متن، شاید حقیقتِ نهفته در هستیِ متن باشد، که مخاطب – چه خواننده¬ی نامعلومِ آن، و چه مؤلف به سانِ مخاطب اولیه‌اش – آن را در زیباییِ متن، مشاهده، و از چنین دریافتی، حظّ می‌برد. گادامر، از بزرگ‌ترین فلاسفه¬ی معاصر، حقیقت و زیبایی را دو عنصرِ تفکیک ناپذیر در هر متن و به ویژه در اثر هنری دانسته، و دریافتِ لذت را، منوط به آشکارگیِ حقیقتی می‌داند که در متن نهفته است. عکس، به مثابه متنی لذّت آفرین، آشکارگیِ حقیقتِ خود را در برابر مخاطبِ ویژه¬ی خویش، به نحوی منحصر به فرد، آشکار می‌کند. رولان بارت، لذّتِ عکس را در اتاقِ روشن – کتابی که منحصراً درباره¬ی عکاسی نوشت – می‌کاود. استودیوم و پونکتوم، دو عنصرِ حظّ بصری، در عکس، که اولین بار در اتاق روشن مطرح می‌شوند، می‌توانند به سایر متونِ تصویری (تجسمی) نیز، قابلِ بسط باشند.fa_IR
dc.format.extent199
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)en_US
dc.relation.ispartofباغ نظرfa_IR
dc.relation.ispartofThe Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazaren_US
dc.subjectلذّت متنfa_IR
dc.subjectرولان بارتfa_IR
dc.subjectاتاقِ روشنfa_IR
dc.subjectعکسfa_IR
dc.subjectاستودیومfa_IR
dc.subjectپونکتومfa_IR
dc.titleتأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده هنر، گروه صنایع دستیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue15
dc.citation.spage27
dc.citation.epage36


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد