معیارهای نقد، تصحیح، تحقیق و تعلیق حدیث از دیدگاه استاد علیاکبر غفاری(ره) با تأکید بر جامعالمدارک
(ندگان)پدیدآور
موقر, ام البنینقاسمی, محمدعلاء المحدثین, جوادشبابی, مهریارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استاد عل یاکبر غفاری دانشمند و حدیث شناس معاصر، دغدغۀ وجود اغلاط و اشکالات علم الحدیثی در متن و سند منابع حدیثی را داشت. وی با توفیقات الهی و براساس مهارتش در علوم اسلامی با ابداع ملاکها و معیارهایی، این مشکلات را به خوبی حل نمود. با واکاوی آثار استاد، معیارهایشان در تصحیح، تحقیق، تعلیقهنویسی و نقد استخراج گردید که مهمترین آنها در تصحیح، عرضه و مقابلۀ متون بر نسخه های تصحیح و قرائت شده بر مشایخ و خطوط آنها، مراجعه به مصادر و علمای متخصص بود، در تعلیقه نویسی، رعایت تقوای علمی و امانت داری بود. در نقد متن، ارجاع به قرآن و سنت بود. در نقد سند از شناسایی و اعتباریابی راویان و بررسی کیفیت سند مدد جسته است. راهکارهای استاد در تصحیح و تحقیق بر تألیفات عالمان بزرگ معاصر همچون جامع المدارک، جلوهگر تبحر ایشان و شایستۀ الگو گرفتن است. پژوهشگران علوم حدیث میتوانند با تأسی به سیرۀ وی درحدیث پژوهی و بهره جستن از روشها و معیارهایشان، به حدیث پژوهی تداوم ببخشند.
کلید واژگان
تحقیقتصحیح
تعلیق
حدیث
علیاکبر غفاری
نقد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامیگروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی؛
شاپا
2008_94302588-4956




