شناسایی و اولویت بندی معیارهای مؤثر در مدیریت سبد کسبوکار سازمان های حاکمیتی
(ندگان)پدیدآور
عبدی, مجیدعلی محمد علی محمدیمحمد حسین عباسی مهرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از دغدغههای مدیران ارشد سازمانهای دولتی و حاکمیتی، استفاده از مدلهای مناسب برای مدیریت سبد محصولات و تعیین ترکیب تولید سودآور محصولات با در نظر گرفتن محدودیتهای قانونی و تضمین دستیابی به اهداف کلان دولتی است. تاکنون مدلی که بتواند دربرگیرندة شاخصهای اصولی و جامع جهت مدیریت و تعیین ترکیب سبد کسبوکار در سازمانهایی نظیر سازمان صنایع دفاع باشد، ارایه نشده است. در این مقاله در گام نخست، شاخصهای مؤثر در تدوین سبد کسبوکار ارایه میگردد؛ سپس شاخصهای پیشنهادی، برای سازمانهای حاکمیتی بومیسازی میشود. در گام بعد با استفاده از آزمونهای آماری و روشهای تصمیمگیری چند متغیره میزان اهمیت هر یک از شاخصها تعیین و فهرست نهایی متغیرها تأیید میگردد. در نهایت، با استفاده از روش GE-مککنزی، ماتریس سبد کسب وکار سازمان صنایع دفاع تدوین شده است. در این تحقیق علاوه بر ارایه ماتریس پرتفولیو سازمان مورد مطالعه، مشخص گردید که دو معیار استراتژیک بودن کالا و وابستگی آن به واردات، مهمترین معیارهای مدنظر مدیران سازمان در تنوعبخشی کسبوکار هستند. rn
کلید واژگان
تنوعبخشی کسبوکارماتریس GE- مککنزی
AHP
TOPSIS
VIKOR
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01




