• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 9, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علم زبان
    • دوره 9, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خطاهای زبانی دانش‌‌‌‌‌آموزان در کاربرد گروه اسمی انگلیسی از منظر روان‌‌‌‌‌‌شناسی‌‌‌‌زبان

    (ندگان)پدیدآور
    حیدری, عبدالحسینپناهی, مالک
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    727.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر تأثیر واژگان زبان فارسی بر فرایند تولید گروه اسمی انگلیسی درگفتار دانش‌‌‌‌آموزان از منظر روان‌‌‌‌شناسی زبان مطالعه شده است. داده‌‌ها (خطاهای زبانی) از گفتار دانش‌‌‌آموزان دوم انسانی دورۀ متوسطه در کلاس‌‌‌های درس انگلیسی جمع‌‌آوری شده است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نخست، 221 خطای زبانی مرتبط با گروه اسمی انگلیسی از میان داده‌‌‌ها استخراج گردید و در شش گروه دسته‌‌‌بندی شد. سپس، خطاهای زبانی طبق اصول و فرضیه‌‌‌های مطرح در سطوح انتزاعی تولید گفتار تحلیل شدند. وجود ویژگی‌‌‌های نحوی ـ ساختواژی زبان فارسی در پاره‌‌‌گفتارهای انگلیسی دانش‌‌‌آموزان، نشان‌دهندۀ آن است که واژگان زبان فارسی در سطوح انتزاعی تولید پاره‌‌گفتارها فعال بوده و انتخاب شده‌‌اند، زیرا پردازش ویژگی‌‌‌های دستوری از پیامدهای انتخاب واژگانی است. همچنین طبق فرضیات انگاره‌‌‌‌‌های مرتبط با فعال‌‌سازی بازنمایی واحدهای واجی، مشخص گردید که جریان فعال‌‌‌سازی به‌راه‌افتاده از سطح مفهومی با فعال کردن مدخل‌‌‌های انتزاعی زبان فارسی به سطح واجی در تولیدات زبانی نیز گسترش یافته‌‌ است. بنابراین، روساخت پاره‌‌گفتارهای تولیدی انگلیسی براساس نظام زبان فارسی شکل گرفته است. یافته‌‌‌‌ها حاکی از آن است که زبان فارسی تا آخرین مرحلۀ سطوح انتزاعی تولید پاره‌‌گفتارها (سطح واجی) حضور داشته است و معادل انگلیسی واژه‌‌‌‌های روساخت، قبل از تولید فیزیکی پاره‌‌گفتارها از واژگان زبان انگلیسی برگزیده شده و نمود آوایی پیدا کرده‌‌‌اند. نتایج پژوهش حاضر با پیشنهاد انگارۀ تداعی کلمات مطابقت دارد که بر اساس آن واژه‌‌های زبان دوم زبان‌‌‌‌آموزان در اوایل دورۀ یادگیری آن زبان، از طریق واژه‌‌‌های زبان اول به سطح مفهومی دسترسی دارند.
    کلید واژگان
    واژگان زبان فارسی
    گروه اسمی انگلیسی
    خطاهای زبانی
    فعال‌‌‌سازی واجی
    انگارۀ تداعی کلمات

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2022-03-21
    1401-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
    مربی گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

    شاپا
    2423-7728
    2538-2551
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/ls.2021.55958.1395
    https://ls.atu.ac.ir/article_15371.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/968046

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب