بررسی راهبردهای همپایی شرکتهای نوظهور در صنعت هوایی و دلالتهایی برای صنعت هوایی ایران
(ندگان)پدیدآور
الیاسی, مهدیمنطقی, منوچهربامدادصوفی, جهانیارمیرباقری, سید محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله این است که با استفاده از تجارب کشورهای دیگر و در نظر گرفتن اقتضائات جمهوری اسلامی ایران، الگوی همپایی در صنعت هوایی ایران با تأکید بر هواپیمای مسافربری ترسیم و راهبردها و اقدامات مورد نیاز در این مسیر شناسایی گردد. این کار با مطالعه تطبیقی و اکتشافی صنعت هوایی کشورهای چین، ژاپن، کانادا و برزیل که بازه زمانی برنامههای توسعه صنعت هوایی آنها به ما نزدیکتر بوده انجام شده است. راهبرد این مطالعه، چندموردی و روش تحقیق آن کیفی بوده که به دنبال روشها و شیوههای جذب و همپایی فناوری کشورهای متأخر در صنعت هواپیمای مسافربری میباشد. در ابتدای مقاله، وضعیت 24 سال اخیر صنعت هوایی کشورهای مدنظر مورد بررسی قرار گرفت. برای این بررسی، مقالات پربازدید مرتبط با چهار کشور کانادا، برزیل، چین و ژاپن که از متأخرین در این صنعت هستند انتخاب و از هر کدام آنها در همپایی انجامشده، یک شرکت یا برند خاصی از هواپیما - شرکتهای بمباردیر از کانادا و امبرائر از برزیل و برندهای C919 و ARJ21 هواپیما از چین و MRJ از ژاپن - ارزیابی و نتایج آن ارائه گردیده است. با بررسی موارد فوق، اقدامات قابلیتساز کشورهای منتخب شناسایی و از طریق مقایسه تطبیقی با وضعیت ایران، فاصله فناوری کشور در این حوزه شناسایی شد. یافتهها حاکی است که به منظور اکتساب فناوری در کشورهای مورد بررسی بر سه عامل تحقیق و توسعه بومی، تمرکز بر صادرات و نهایتاً قابلیتسازی و ایجاد ظرفیت تأکید شده است.
کلید واژگان
اکتساب تکنولوژیمحصولات دارای فناوریهای پیچیده
افست صنعتی
صنعت ساخت هواپیمای مسافربری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی (ره)استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)




