واکاوی فرآیندهای نوآوری شرکت های طرف عرضه در زیست بوم پلتفرم فنّاورانه (مطالعه موردی: شرکت های کوچک نرم افزاری)
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدی, مریمرضوانی, مهرانالبرزی, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نوآوران طرف عرضه نقش مهمی در بقای پلتفرم و افزایش تعداد کاربران آن ایفا میکنند. بااینحال، مطالعات کنونی پلتفرم عمدتاً بر دیدگاه طرف تقاضا تمرکز کرده و مطالعات محدود طرف عرضه از فرآیندهای نوآوری شرکتهای مکمل چشمپوشی کردهاند. افزون بر این، توصیههای تحقیقات مدیریت نوآوری معمولاً شرکتهای تولیدی بزرگ را خطاب قرار میدهد. با توجه به اینکه فرآیند نوآوری مناسب مبتنی بر بستر است، ممکن است توصیههای عمومی موجود بهطور خاص برای نوآوری شرکتهای مکمل کارآمد نباشد. هدف این مقاله شناسایی فرآیندهای نوآوری شرکتهای مکمل و کشف منطق مرتبط با آنها است. جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای کوچک ایران در صنعت نرمافزار تشکیل میدهند. رویکرد مقاله حاضر کیفی است و از راهبرد پژوهشی مطالعه چندموردی اکتشافی استفاده میکند. گردآوری دادهها با استفاده از 35 مصاحبه نیمهساختیافته با 23 شرکت کوچک در حوزه توسعه برنامههای کاربردی مبتنی بر پلتفرمهای فنّاورانه اندروید یا آی.اُ.اِس. انجام شده است. اطلاعات ثانویه شامل اخبار و مصاحبههای منتشرشده در وب مرتبط با نوآوری شرکتها نیز برای تکمیل مصاحبهها مورداستفاده قرار گرفته است. تحلیل دادههای گردآوریشده بر مبنای روش تحلیل محتوای کیفی و مقایسه مستمر صورت پذیرفته است. یافتههای این مطالعه بیانگر سه فرآیند اصلی برای نوآوری شرکتهای مکمل است و نشان میدهد مهمترین شرایط اقتضایی تأثیرگذار بر این فرآیندها، پیچیدگی فنی و پیچیدگی کسبوکار درکشده هستند.
کلید واژگان
پلتفرم فنّاورانهشرایط اقتضایی
فرآیند نوآوری
مطالعه چند موردی
نوآوران طرف عرضه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهراندانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران .
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران




