• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 33, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 33, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز

    (ندگان)پدیدآور
    زارع, زهرامیرزابیگی, مهدیهستوده, هاجر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    705.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کمّی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال 1399 بود. نمونة پژوهش شامل 302 نفر دانشجویان دانشکده­های مختلف بود که برمبنای جدول مورگان انتخاب شدند. گردآوری داده­ها از طریق پرسش‌نامة محقق­ساخته انجام شد. بدین‌منظور متون مرتبط با حوزة رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی بررسی و سؤالات مرتبط استخراج شد. برای سنجش روایی صوری و محتوایی، پرسش‌نامه برای هفت متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی فرستاده شد و با توجه به نظریات آن‌ها، نسخة نهایی به‌دست آمد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 91/0 به‌دست آمد.یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی در نمونة مطالعه‌شده بیش از میانگین مورد انتظار (70 درصد) است؛ براین‌اساس گفتنی است تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به اطلاع‌جویی مشارکتی زیاد است. همچنین نتایج پژوهش پیرامون تجربیات آزمودنی‌ها نشان داد که از میان انواع متغیرهای پژوهش، فقط بین فراوانی مشاهده‌شده و مورد انتظار «تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌صورت جداگانه و سپس بحث با هم‌گروهی در رابطه با نتایج» و «تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌طور جداگانه با رایانه یا تلفن همراه جداگانه» تفاوت معناداری وجود ندارد و برای سایر تجربیات جست‌وجوی گروهی در وب میان فراوانی مشاهده‌شده و مورد انتظار تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین‌معنی که فراوانی دانشجویانی که تجربة جست‌وجوی گروهی در وب را داشته‌اند (2/71 %) و نیز دانشجویانی که تجربة اطلاع‌جویی مشارکتی در انجام تکالیف و پروژه‌های درسی (2/74 %) را داشته‌اند، به‌طور معناداری بیش از کسانی است که تاکنون این نوع جست‌وجو را تجربه نکرده‌اند. همچنین فراوانی دانشجویانی که کار گروهی آن‌ها بین یک‌هفته تا یک‌ماه (4/35 %) به طول انجامیده است و دانشجویانی که به منابع اطلاعاتی مختلفی (8/82 %) نیاز داشته‌اند، به‌طور معناداری بیش از دانشجویان دیگر است. همچنین فراوانی دانشجویانی که تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌صورت گروهی در مکانی مشترک، در مکان‌های متفاوت، برقراری ارتباط از طریق گفت‌وگوی برخط یا مکالمة تلفنی، برقراری ارتباط با رایانه یا تلفن همراه مشترک و استفاده از نرم‌افزارهای اطلاع‌جویی مشارکتی را داشته‌اند، به طور معناداری کمتر از کسانی است که تاکنون این نوع جست‌وجو را تجربه نکرده‌اند.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که تمایل به اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از سطح بالایی برخوردار است. شناخت تمایل این گروه به رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی می‌تواند به مسئولان نظام آموزش عالی کمک کند تا با توجه به اهمیت این نوع رفتار، نسبت به رفع مشکلات احتمالی موجود (مثل استفادة بسیار کم دانشجویان از ابزارهای جست‌وجوی مشارکتی و وجود بسترهای لازم برای انجام کارهای مشارکتی دانشجویان در مراکز آموزشی و پژوهشی)، و تقویت این رفتارها برنامه‌ریزی کنند.
    کلید واژگان
    تجربه اطلاع‌جویی مشارکتی
    تمایل به اطلاع‌جویی مشارکتی
    دانشجویان تحصیلات تکمیلی
    اطلاع‌یابی مشارکتی
    جست‌وجوی مشارکتی
    اطلاع‌جویی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2022-11-22
    1401-09-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز،‌ ایران
    استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، ‌شیراز، ایران

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    https://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2022.3221.2157
    http://nastinfo.nlai.ir/article_2851.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966481

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی: مفاهیم و نظریه‌ها 

      غلامحسین‌زاده, زهره؛ عرفان‌منش, محمدامین (دانشگاه خوارزمی تهران, 2014-07-01)
      زمینه و هدف: اطلاع‌جویی مشارکتی فرآیندی است که بین اعضای گروه یا تیم برقرار شده و در آن، اعضاء به‌صورت هدفمند در پی دسترسی به اطلاعات مشترک هستند. اگرچه مشارکت جزء کلیدی رفتارهای اطلاعاتی است، اما تاکنون بیشتر تحقیقات انجام ...

    • واکاوی مدل رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی سلامت محور کارکنان بالینی از طریق مداخله آموزشی 

      غلامی, شهرزاد؛ رضایی شریف‌آبادی, سعید؛ علیزاده شهریور, اردشیر؛ فرخزاد, سولماز (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2022-03-01)
       کارکنان واحدهای بالینی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آن ها نیازمند اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است که در کوتاه ترین زمان قابل دستیابی و استفاده باشند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مولفه های ...

    • اطلاع جویی مشارکتی: مفاهیم، ابعاد، سیستم ها 

      نوروزی, یعقوب؛ خویدکی, سمانه (دانشگاه قم, 2015-12-22)
      هدف: در ابتدا جستجوی اطلاعات، فعالیتی فردی در نظر گرفته می‌شد، اما مطالعات در زمینه اطلاع‌ جویی نشان داد که افراد در طول فعالیت‌های جستجوی اطلاعات با یکدیگر همکاری دارند. هدف مقاله حاضر معرفی و تشریح مباحث مرتبط با اطلاع‌ ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب