نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزارع, زهراfa_IR
dc.contributor.authorمیرزابیگی, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorستوده, هاجرfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-11T11:23:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-01T11:23:28Z
dc.date.available1402-02-11T11:23:28Zfa_IR
dc.date.available2023-05-01T11:23:28Z
dc.date.issued2022-11-22en_US
dc.date.issued1401-09-01fa_IR
dc.date.submitted2022-05-11en_US
dc.date.submitted1401-02-21fa_IR
dc.identifier.citationزارع, زهرا, میرزابیگی, مهدیه, ستوده, هاجر. (1401). تحلیل رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 33(3), 37-51. doi: 10.30484/nastinfo.2022.3221.2157fa_IR
dc.identifier.issn2252-0503
dc.identifier.issn2383-322X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2022.3221.2157
dc.identifier.urihttp://nastinfo.nlai.ir/article_2851.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966481
dc.description.abstractهدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کمّی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال 1399 بود. نمونة پژوهش شامل 302 نفر دانشجویان دانشکده­های مختلف بود که برمبنای جدول مورگان انتخاب شدند. گردآوری داده­ها از طریق پرسش‌نامة محقق­ساخته انجام شد. بدین‌منظور متون مرتبط با حوزة رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی بررسی و سؤالات مرتبط استخراج شد. برای سنجش روایی صوری و محتوایی، پرسش‌نامه برای هفت متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی فرستاده شد و با توجه به نظریات آن‌ها، نسخة نهایی به‌دست آمد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 91/0 به‌دست آمد.یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی در نمونة مطالعه‌شده بیش از میانگین مورد انتظار (70 درصد) است؛ براین‌اساس گفتنی است تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به اطلاع‌جویی مشارکتی زیاد است. همچنین نتایج پژوهش پیرامون تجربیات آزمودنی‌ها نشان داد که از میان انواع متغیرهای پژوهش، فقط بین فراوانی مشاهده‌شده و مورد انتظار «تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌صورت جداگانه و سپس بحث با هم‌گروهی در رابطه با نتایج» و «تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌طور جداگانه با رایانه یا تلفن همراه جداگانه» تفاوت معناداری وجود ندارد و برای سایر تجربیات جست‌وجوی گروهی در وب میان فراوانی مشاهده‌شده و مورد انتظار تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین‌معنی که فراوانی دانشجویانی که تجربة جست‌وجوی گروهی در وب را داشته‌اند (2/71 %) و نیز دانشجویانی که تجربة اطلاع‌جویی مشارکتی در انجام تکالیف و پروژه‌های درسی (2/74 %) را داشته‌اند، به‌طور معناداری بیش از کسانی است که تاکنون این نوع جست‌وجو را تجربه نکرده‌اند. همچنین فراوانی دانشجویانی که کار گروهی آن‌ها بین یک‌هفته تا یک‌ماه (4/35 %) به طول انجامیده است و دانشجویانی که به منابع اطلاعاتی مختلفی (8/82 %) نیاز داشته‌اند، به‌طور معناداری بیش از دانشجویان دیگر است. همچنین فراوانی دانشجویانی که تجربة جست‌وجوی اطلاعات در وب به‌صورت گروهی در مکانی مشترک، در مکان‌های متفاوت، برقراری ارتباط از طریق گفت‌وگوی برخط یا مکالمة تلفنی، برقراری ارتباط با رایانه یا تلفن همراه مشترک و استفاده از نرم‌افزارهای اطلاع‌جویی مشارکتی را داشته‌اند، به طور معناداری کمتر از کسانی است که تاکنون این نوع جست‌وجو را تجربه نکرده‌اند.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که تمایل به اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از سطح بالایی برخوردار است. شناخت تمایل این گروه به رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی می‌تواند به مسئولان نظام آموزش عالی کمک کند تا با توجه به اهمیت این نوع رفتار، نسبت به رفع مشکلات احتمالی موجود (مثل استفادة بسیار کم دانشجویان از ابزارهای جست‌وجوی مشارکتی و وجود بسترهای لازم برای انجام کارهای مشارکتی دانشجویان در مراکز آموزشی و پژوهشی)، و تقویت این رفتارها برنامه‌ریزی کنند.fa_IR
dc.format.extent705
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of Islamic Republic of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofNational Studies on Librarianship and Information Organizationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2022.3221.2157
dc.subjectتجربه اطلاع‌جویی مشارکتیfa_IR
dc.subjectتمایل به اطلاع‌جویی مشارکتیfa_IR
dc.subjectدانشجویان تحصیلات تکمیلیfa_IR
dc.subjectاطلاع‌یابی مشارکتیfa_IR
dc.subjectجست‌وجوی مشارکتیfa_IR
dc.subjectاطلاع‌جوییfa_IR
dc.titleتحلیل رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز،‌ ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز، ‌شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue3
dc.citation.spage37
dc.citation.epage51
nlai.contributor.orcid0000-0001-6761-9770
nlai.contributor.orcid0000-0002-3256-3153
nlai.contributor.orcid0000-0002-7949-7165


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد