دوره 9, شماره 23
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسی تاثیر مذاهب ایرانی و بیزانسی در نگاره های دوره ایلخانی ( مطالعه موردی: شاهنامه دموت) (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)نگارگری در دورۀ ایلخانی از جمله هنرهایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جاییکه کتابخانه-کارگاههای سلطنتی شکلگرفتند و کتابها و متون ارزشمندی همانند شاهنامه بارها در این کارگاهها کتابت، تذهیب و مصور شدند. اهمیت یافتن ...
 
- 
نمودهای بصری سیمای پیامبر اسلام (ص) در نسخه خطی جامعالتواریخ رشیدی ایلخانان (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)شاخصترین اثر دستنویس و مصور دوره ایلخانی کتاب جامعالتواریخ رشیدالدین فضلالله همدانی وزیر غازان خان در رشیدیه تبریز است، که در عصر اولجایتو به اتمام رسید. این نسخه به زبان فارسی بوده و دربردارنده متونی درباره تاریخ، ...
 
- 
تحلیل ساختار بصری در نگاره "نبرد شبانه کیخسرو و افراسیاب" شاهنامه طهماسبی با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)شاهنامه فردوسی از برجستهترین آثار ادب فارسی است که طی قرنها تاریخ هنر ایران، همواره مرجع خلق آثار تصویری قرارگرفته است. نگارگری ایرانی نیز از غنیترین منابع بصری نشانهشناختی است که در بافت فرهنگی- اجتماعی خاص زمانه خود ...
 
- 
جایگاه پوششهای پارچهای و کاغذی بر آرایههای معماری دوره قاجار در خانه وثیق انصاری اصفهان (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)چکیدهکاربرد کاغذ و پارچه دیواری منقوش، به عنوان آرایههای معماری در ایران، قدمت زیادی ندارد. در دورهی قاجار به سبب گسترش مراودات تجاری با اروپا و شرق آسیا، پوششهای تجملی دیوارها با استفاده از پارچه و کاغذ، جایگاه ویژهای ...
 
- 
"سبکشناسی تذهیب سرلوحهای کتب چاپ سنگی دورۀ قاجار، بر اساس دویست مجلد دارای سرلوح محفوظ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران" (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)تذهیب به عنوان یکی از آرایههای تزیینی در سنت کتاب آرایی، هنری با قدمت بسیار در تمدن اسلامی است و در اغلب نسخههای نفیس و هنری بخش مهمی از تذهیبها به سرلوحها اختصاص داده شدهاند. روند سرلوح سازی علاوه بر نسخ خطی، پس از ...
 
- 
شمایلنگاری کلامی نقاش در ادبیات فارسی قرن 4تا 10 هجری قمری (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)در ادبیات فارسی بارها از کلمات نقاش و نقاشی استفاده شده و در نمونههایی نقاش به یک شخصیت تأثیرگذار در روایت ادبی تبدیل شده است. در مقاله حاضر شخصیتپردازی نقاش از منظر ادبیات مورد بررسی قرارگرفته است. هدف این پژوهش مطالعه ...
 
- 
تحلیل پیرامتنی امضاءِ «اسدالله اصفهانی» بر شمشیرهای عصر صفویه (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)در عصر صفویه با حمایت سلاطین از هنر و صنایع، رزمافزارهای فلزی دستخوش تحولاتی گردید. از جمله؛ شمشیرهای فولادی که علاوه بر کیفیت تیغهها، بر تزیینات و کتیبههای آن نیز توجه بسیار شده است. این کتیبهها به عنوان یکی از اجزاء ...
 
- 
مطالعه تطبیقی نقوش دیواری باغ تاجآباد نطنز در مقایسه با دیگر نقوش دیواری عصر صفوی (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)مجموعه بناهای تاجآباد نطنز، از یک باغ و چند بنای برجای مانده از عهد شاه عباس اول صفوی تشکیل شده است. این مجموعه در روستای تاجآباد، واقع در جنوب غربی نطنز، قرار گرفته و در دوره صفوی به عنوان باغ و کاخ سلطنتی مورد استفاده ...
 
- 
مطالعه تطبیقی نقوش تزئینی هنر سیاهقلم در فلزکاری ارامنه تبریز و صابئین مندایی اهواز (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2022-08-23)سیاهقلم یکی از شیوههای تزئینی فلزکاری و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد میباشد و از آن برای ایجاد سایهروشن و جلوه بیشتر نقوش حکاکیشده بر روی سطح فلزات استفاده میشود. امروزه شهرهای تبریز در استان آذربایجان شرقی ...
 



