• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نگارینه هنر اسلامی
    • دوره 9, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نگارینه هنر اسلامی
    • دوره 9, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل ساختار بصری در نگاره "نبرد شبانه کی‌خسرو و افراسیاب" شاهنامه طهماسبی با رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    اعظم کثیری, آتوسا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شاهنامه‌ فردوسی از برجسته‌ترین آثار ادب فارسی است که طی قرن‌ها تاریخ هنر ایران، همواره مرجع خلق آثار تصویری قرارگرفته است. نگارگری ایرانی نیز از غنی‌ترین منابع بصری نشانه‌شناختی است که در بافت فرهنگی- اجتماعی خاص زمانه خود آفریده شده و گاه از طریق برخی تمهیدات ساختاری و بیانی، میان شخصیت‌های حماسی و اسطوره‌ای شاهنامه و حامیان هنرمند نگارگر- قدرقدرتان زمانه- هم‌ارزسازی‌هایی را نیز به نمایش گذارده است. این تحقیق بر آن است که با رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی و از طریق مطالعه یکی از نگاره‌های شاهنامه طهماسبی- نسخه کم‌نظیر روزگار شاه اسماعیل صفوی- ضمن تحلیل ساختار روایی، تعاملی و متنی نگاره و تطبیق آن با متن کلامی، به این پرسش کلی پاسخ دهد که نگاره نبرد شبانه به محوریت کنشگر اصلی -کیخسرو اساطیری- از طریق کدام ویژگی‌های ساختار روایی و تعاملی و متنی به بازنمود روایت و همانندسازی شاه حماسه شاهنامه با سلطان صفوی پرداخته است. روش تحقیق در این مقاله شیوه تحلیلی- توصیفی بر مبنای رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر است. ضمن این که کوشش شده میان ساختار تصویر و شعر نیز تطبیقی انجام شود. هدف اصلی در این مطالعه تبیین ویژگی‌های ساختار بازنمودی یک نگاره از نگارستان شاهنامه طهماسبی- در جایگاه نمونه‌ای از کل این اثر- است که به قصد تصویرسازی حماسه فردوسی جهت بازروایی داستان برای مخاطب زمانه خود و در جهت بزرگداشت شاه صفوی، انجام گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بازنمود این اثر، توأمان از ساختار روایی و مفهومی و نمادسازی استفاده شده (نقش اندیشگانی) که به بیان کنش‌های اشخاص روایت متنی و برجسته‌سازی کنش و کنشگران اصلی- شاه حماسه کیخسرو- پرداخته و در نقش تعاملی خود با مخاطب از وجه‌نمایی بالاتری نسبت به متن کلامی برخوردار است، ضمن این که از طریق ساختار ترکیب‌بندی و قراردهی شاه کیخسرو در موقعیت واقعی تصویر، به هم ارزسازی هویت او با شاه زمان خود مبارت نموده است.
    کلید واژگان
    نشانه‌شناسی اجتماعی
    بازنمود تصویری
    نگارگری شاهنامه
    شاهنامه طهماسبی

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2022-08-23
    1401-06-01
    ناشر
    دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایران
    University of Birjand
    سازمان پدید آورنده
    گروه ارتباط تصویری, دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی, تهران, ایران

    شاپا
    2382-9885
    2717-1930
    URI
    https://dx.doi.org/10.22077/nia.2022.5235.1599
    https://niamag.birjand.ac.ir/article_2306.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966214

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب