دوره 11, شماره 22
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
تاثیرپذیری فیلسوفان مسلمان از قرآن کریم در برخی مباحث عالم طبیعت (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)بیتردید قرآن کریم از عوامل موثر در شکلگیری، رشد و توسعه برخی علوم بوده و هست و در فلسفه اسلامی نیز نقش ارزندهای ایفا کرده است. از جمله در حوزه جهانشناسی فلسفی، علاوه بر افقگشایی نسبت به مسائل بسیاری که در قرآن بدانها ...
 
- 
جامعه شناسیِ تحت امپریالیسم علمی؛ امپریالیسم علمی روانشناسی و اقتصاد در جامعه شناسی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)تعامل میان اصناف معرفت میتواند دستاوردهای نیکویی برای جامعۀ بشری داشته باشد. رویکردهای چندرشتهای و میانرشتهای نیز این ظرفیت را دارند تا ما را، هر چند به اندازه چند گام، به چیستی جهان واقعی نزدیکتر کنند. با این حال، ...
 
- 
تحلیل فلسفی سریان عشق در هویات مدبر در رسالةفیالعشق ابنسینا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)ابنسینا در رسالةفیالعشق تبیینی از سریان عشق در تمام موجودات، از هیولی تا صورت محض بدست داده است. عشق در تمام موجودات به عنوان خصوصیتی عام، یعنی پسندیدنِ امر نیکو و ملائم معرفی شده است. این خصوصیت عام در مراتب موجودات ...
 
- 
بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب اینهمانی شخصی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)مسئولیتپذیری حقوقی و اخلاقی و همچنین جاودانگی انسان در حیات پس از مرگ و معقولیت آن مبتنی بر پذیرش «اینهمانی شخصی» است. با توجه به وجود تغییرات گوناگون در انسان، در صورتی میتوان اینهمانی شخصی» را پذیرفت که به لحاظ ...
 
- 
عصر تصویر جهان و راززدایی از جهان هستی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)عصر تصویر جهان گویای عصری است که انسان با اعتماد به عقل خودبنیاد، دلبستة آبادانی زندگی دنیاست و به توانمندی علوم تجربی امید فراوانی دارد. براین اساس او جهان جدیدی میسازد که مبتنی بر فهم، خواست و نیازهای دنیوی جدیدش اشت. ...
 
- 
هستیشناسی «کلمه» در قرآن و نقد تفسیرهای غیر اسلامی آن (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)در انجیل یوحنا و قرآن و نیز برخی متون دینی یهودیت، مسیحیت و اسلام، از عیسی(ع) به «کلمه» تعبیر شد. اگر «کلمه» را تعبیر دیگری از «لوگوس» بدانیم، آنگاه میتوان حکم داد که در سپهر ادبیات دینی-فلسفی یهودی و مسیحی، دستِکم با ...
 
- 
رسالهالطیرِ ابنسینا، فتوتنامۀ هنرمندان (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)داستانهای رمزی ابنسینا همواره به عنوان تمثیلهای عرفانی مورد برررسی قرار گرفتهاند؛ مسئلهای که باعث شده مهمترین ویژگی این آثار، که همان داستان بودن آنها است کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ در صورتی که این آثار به عنوان ...
 
- 
بررسی حضور «دیگری» و «معنای زندگی» در آثار و اندیشههای مارتین بوبر (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)جهتگیری هستیشناختی مبنی بر روی آوردن به «دیگری» برای مارتین بوبر، نوعی شیوه زندگی است که آثار و افکار خود را بر آن بنیان نهاده است. وی بهعنوان فیلسوف گفتگو با طرح ارتباط «من-آن» و «من-تو» دو رویکرد اساسی خود دربارة ...
 
- 
منظر اول شخص قوی؛ معیار هویت شخصی از دیدگاه لین رادر بیکر (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)فیلسوفان ذهن، براساس رویکردهای گوناگون در مسئله ذهن، درباره هویت شخصی، «شخص» یا «من» معیارهای متفاوتی مطرح کردهاند. یکی از این معیارها داشتن منظر اول شخص است. یکی از طرفداران این دیدگاه، لین رادر بیکر، فیلسوف فیزیکالیست ...
 
- 
جستاری در ساختار روششناسی حکمت اسلامی با تأکید بر ساحت هستیشناختی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-02-20)روششناسی حکمت اسلامی از جمله مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار در فهم و پیشرفت فلسفه اسلامی است. شناخت دقیق روششناسی حکمت اسلامی، به اصیل بودن و متمایز نشان دادن حکمت اسلامی از دیگر مکاتب فلسفی یاری میرساند؛ این در حالی است ...
 



