جامعه شناسیِ تحت امپریالیسم علمی؛ امپریالیسم علمی روانشناسی و اقتصاد در جامعه شناسی
(ندگان)پدیدآور
بیانی, فرهاد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تعامل میان اصناف معرفت میتواند دستاوردهای نیکویی برای جامعۀ بشری داشته باشد. رویکردهای چندرشتهای و میانرشتهای نیز این ظرفیت را دارند تا ما را، هر چند به اندازه چند گام، به چیستی جهان واقعی نزدیکتر کنند. با این حال، همیشه اوضاع بر این منوال نیست! گاهی صنفی از اصناف معرفت سودای فراتر رفتن از قلمروی خود و تسلط بر سایر اصناف معرفت را دارد و این همان امپریالیسم علمی یک شاخه از دانش بر سایر شاخهها است. در این مقاله می کوشم چنین تعامل استعماری را در باب سلطه مکتب نامینالیسم بر جامعه شناسی در قالب استیلای روانشناسی و اقتصاد نشان دهم. روشهای تحقیق به کار رفته در این مقاله از دو نوع کتابخانهای و تحلیل مبانی است. یافته نشان میدهد هستیشناسی اجتماعی نامینالیستی میتواند منجر به انزوا و کمرنگ شدن امر اجتماعی و فربهشدن گفتمان فردمحور شود. به ویژه، این واقعیت که دو علم روانشناسی و اقتصاد در این امر پیشگام شدهاند. به این شیوه که هستیشناسی فردمحور آنها بر هستیشناسی جمعگرای جامعهشناسی تسلط یافته و این نوع از هستیشناسی در تحلیل موضوعات اجتماعی نیز سلطۀ فزایندهای یافته است. این شرایط سبب شده تا در تحلیل رویدادهای اجتماعی، نوعی تقلیلگرایی به سود فردگرایی رخ دهد. این امپریالیسم سبب میشود تا به جای افکندن نوری بر مسیر معرفت، تاریکی مضاعف بیافریند.
کلید واژگان
امپریالیسم علمینامینالیسم
اقتصاد
روانشناسی
معرفتشناسی امپریالیستی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
استادیار جامعه شناسی، گروه مطالعات علم و فناوری، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علومشاپا
2345-37612676-4490



