نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصمیم, رضاfa_IR
dc.contributor.authorسلیمان نژاد, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-09T08:24:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-04-29T08:24:50Z
dc.date.available1402-02-09T08:24:49Zfa_IR
dc.date.available2023-04-29T08:24:50Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-02-15en_US
dc.date.submitted1393-11-26fa_IR
dc.identifier.citationصمیم, رضا, سلیمان نژاد, فرهاد. (1395). زایش دوبارۀ حماسه از فلسفۀ نیچه. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 10(19), 273-302.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7960
dc.identifier.issn2423-4419
dc.identifier.urihttps://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14903.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/964979
dc.description.abstractبرخی از مفسرین ایرانیِ نیچه، با تفسیری افراطی، اندیشۀ او را بدیل عرفان ایرانی تعبیر کرده‌اند. چنین تفسیری از بیخ و بن خطا و نافیِ مبانی هستی‌شناختی، ارزشی، و اخلاقیِ نیچه است. اندیشۀ نیچه نه از انگاره‌های عرفانی، بلکه از ارزش‌های حماسی آبستن است. برای فهم او باید از قهرمانان ایلیاد هومر و شاهنامۀ فردوسی چون آخیلس و رستم استمداد جست نه عرفایی چون شبلی و حلاج. علت این سوء فهم، ناتوانیِ مفسرین ایرانی در تشخیص حد فارغ میان عرفان و حماسه است. نسبت میان حماسه و عرفان، مغایرت است نه مشابهت. ممکن است جهان‌بینیِ عرفانی شباهت‌هایی با جهان‌بینیِ حماسی داشته باشد؛ لکن این شباهت‌ها صرفاً صوری است و در بنیان‌های هستی‌شناختی، معرفتی، و اخلاقی، حماسه ناقض عرفان است. با گشاده‌ستی و اِعمال رواداریِ بسیار، می‌توان عرفان را بدیل شقی از حماسه انگاشت که به تأسی از شاهرخ مسکوب آن را «حماسۀ منفی» می‌نامیم. همچنین اندیشۀ نیچه بیش و پیش از آنکه از سرچشمه‌های فرهنگ ایرانی سیراب شده باشد، از منابع فرهنگ یونانی آبشخور گرفته است. استمداد نمادین نیچه از شخصیت زرتشت نیز نمی‌تواند برهان محکمی برای دفاع از دعاویِ این‌چنینی باشد. ضمن اینکه فهم نیچه از زرتشتی‌گری بسیار مغشوش و مغلوط است. الغرض! با تقید به اصل عقلانیت در تفسیر، و نیز با تأکید بر اصولی چون خودبنیادی، اصالت اراده، ذم بی‌کنشی، و آری‌گویی به زندگی، فلسفۀ نیچه را می‌توان تقلایی فلسفی برای باززاییِ فرهنگ حماسی در افق زمانه و فرهنگ مدرن به‌شمار آورد.fa_IR
dc.format.extent764
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Philosophical Investigationsen_US
dc.subjectنیچهfa_IR
dc.subjectعرفانfa_IR
dc.subjectحماسهfa_IR
dc.subjectحماسه‌ منفیfa_IR
dc.subjectاخلاق حماسیfa_IR
dc.subjectهستی‌شناسیِ حماسیfa_IR
dc.titleزایش دوبارۀ حماسه از فلسفۀ نیچهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پژوهشکد‌ۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، تهرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue19
dc.citation.spage273
dc.citation.epage302


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد