رابطه خودکارآمدی اجتماعی، منبع کنترل (درونی، بیرونی) و اعتیاداینترنتی در پیشبینی احساس امنیتاجتماعی
(ندگان)پدیدآور
هرچگانی نژاد, حمیدپورکاوه, سحرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانشآموزان از جمله اقشاری هستند که آینده ساز کشور میباشند و چگونگی شکلگیری شخصیت آنها و احساس خودکارآمدی و منبع کنترل میتواند نقش بسیار مهمی در احساس امنیت و رشد آنها داشته باشد. به لحاظ اهمیت موضوع این پژوهش با هدف بررسی نقش خودکارآمدی اجتماعی، منبع کنترل و اعتیاد اینترنتی در پیشبینی احساس امنیت اجتماعی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان لردگان انجام شد. این به روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام شد. جامعهآماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان لردگان بودند که در سال 1396 به تحصیل اشتغال داشتند. در این پژوهش با توجه به گستردگی جامعه از روش نمونه گیری خوشهای برای انتخاب اعضای نمونه استفاده شد، که از بین جامعهآماری 250 نفر به عنوان افراد مورد مطالعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات 4 پرسشنامه، خودکار آمدی اجتماعی نوجوان از کنلی (1989)، پرسشنامه منبع کنترل از نویکی و استریکلند (1973)، پرسشنامه احساس امنیت اجتماعی از صحابی و جلیل (1389)، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت از یانگ (1996) بود. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی اجتماعی، منبع کنترل، اعتیاد اینترنتی و احساس امنیت اجتماعی همبستگی درونی معنیداری وجود دارد (01/0
کلید واژگان
خودکارآمدی اجتماعیمنبع کنترل
اعتیاد اینترنتی
امنیت اجتماعی.
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01




