گونهشناسی «مخاطبانِ» قرآن و نقش آنان در فهم معنای آیات
(ندگان)پدیدآور
شاهرودی, محمد رضاکبریتچی, محمدتقی
نوع مدرک
Textمقالۀ علمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آیات قرآن کریم، بهدنبال اسباب نزول خود، و هر دسته برای مخاطبان خاصی پدید آمده است؛ ازاینرو لازم است کشف دلالت آیات بر معنا، براساس فضای نزول و خطاب، و درنظرگرفتن گونههای مختلف مخاطبان انجام پذیرد. برای این منظور، مقالهی حاضر با بهرهگیری از آموزههای «معناشناسی کاربردی» و رویکرد «دلالت زبانی» سازوکار خطاب و دلالت را در قرآن مجید مطالعه میکند. برایناساس، در راستای فهم یک بستهی وحیانی و خطاب قرآنی، گذشته از «آیات قرآن» و «فضای خطاب»، شایسته است اسبابی چون: «متکلم»، «خطیب» و «مخاطبان» آن را در فضای نزول نیز در نظر گرفت و به بررسی نقش مخاطبانِ «خاص» و «عام» در درک معنای آیات پرداخت. مقالهی حاضر نشان میدهد که هم آیات قرآن دارای مراتب و سطوح معنایی است و هم مخاطبان قرآن گونههای مختلفی را شامل میشوند؛ بهدیگرسخن آیات گوناگون قرآن، هریک درخور فهم دستهای از مخاطبان خود فراهم آمده است؛ لذا همگان جز «عالمان راستین قرآن»، قادر به ادراک معنای مشخص تمام آیات قرآن نیستند. سرانجام از این رهگذر لزوم رجوع به «عالمان قرآن»، یعنی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهلبیت علیهمالسلام، برای مخاطبان خاص و عام قرآن نیز اثبات میگردد.
کلید واژگان
خطاب در قرآندلالت در قرآن
مخاطبان خاص
مخاطبان عام
مراتب معنا
معناشناسی کاربردی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی (با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)سازمان پدید آورنده
دانشیار و عضو هیات علمی گروه علوم قران و حدیث دانشگاه تهراندانشآموختهی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران



