گفتمان استعماری در آموزش زبان انگلیسی در هندوستان: بررسی جستار «یادداشتی در باب آموزش هندوستان» اثر توماس مکولی
(ندگان)پدیدآور
مذهب, محمد امیننوع مدرک
Textمقاله انتقادی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به بررسی سیاست آموزش زبان نظام استعمارگری بریتانیا در هندوستان در قرن نوزدهم میپردازد. در طول این سده، در بریتانیا مباحث شرقشناسانه نظیر محتوا و چگونگی آموزش در هندوستان تحت استعمار بریتانیا جامعهی نخبگان بریتانیایی را سخت درگیر کرده بود. در میان این دیدگاهها و مباحث، جستار کوتاه «یادداشتی در باب آموزش هندوستان» به نگارش تاریخنگار و سیاستمدار انگلیسی توماس ببینگتون مکولی در سال ۱۸۳۵ توجه بسیاری را جلب کرد. در این جستار، مکولی بر این باور بود که باید هندوهای انگلیسی-شدهای را تربیت کرد که به عنوان واسطه بین مردم هندوستان تحت استعمار و بریتانیاییهای استعمارگر نقش ایفا کنند. بنابراین، در این مقاله، پژوهشگر بر آن است تا با استفاده از نظریهی شرقشناسی منتقد فلسطینی-آمریکاییتبار ادوارد سعید، نفوذ و طرح استعماری-ایدئولوژیک مکولی دربارهی سیاست آموزش زبان انگلیسی در هندوستان قرن نوزدهم را تجزیه و تحلیل کند. افزون بر این، به پیامدهای درازمدت حاصل از طرح آموزشی مکولی در حوزهی آموزش زبان و ادبیات انگلیسی استعماری نیز اشاره خواهد شد.
کلید واژگان
توماس مکولیاستعمارگری
شرقشناسی
زبان انگلیسی
ادوارد سعید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-02-191399-12-01




