ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس عمومی فابینگ
(ندگان)پدیدآور
حسن اصفهانی, مصطفیخانجانی, مهدیبذرام, عادل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فابینگ پدیدهای نوظهور در دنیا میباشد که با پیشرفت تلفنهای هوشمند نقش پرنگتری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بودهاند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 408 نفر می باشد که توسط پرسشنامهای اینترنتی، نمونهگیری شدند. در این پژوهش از مقیاس عمومی فابینگ(چوتپیتایاسونوند، کارن و داگلاس ، 2018)، و مقیاس اعتیاد به تلفن همراه سواری(سواری، 1393)، و جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافتههای این پژوهش روایی و پایایی مناسبی برای پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ نشان دادند. همچنین روایی همگرای میان دو پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری 77/0 بدست آمد. بر مبنای نتایج بدست آمده، پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ قابل استفاده برای جمعیت عمومی مردم ایران میباشد.
کلید واژگان
فابینگساختار عاملی
ویژگیهای روانسنجی
اعتیاد به تلفن همراه
اعتیاد به اینترنت
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2021-09-231400-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.استادیار گروه روان شناسی بالینی و عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2252-004X2476-6240



