پهنهبندی مناطق متأثّر از خطر زمینلغزش در جادّهی تبریز ـ مرند با استفاده از سنجش از دور و GIS
(ندگان)پدیدآور
روستایی, شهراماحمدزاده, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
جادّهی تبریز ـ مرند یکی از شریانهای مهمّ ارتباطی کشور است که افزونبر ارتباطات داخلی، برای ارتباطات برونمرزی نیز اهمّیّت زیادی دارد. این جادّه که روی سازندهای سست و نیمهسست کواترنری واقع شده است، هرازچندگاهی لغزش زمین را تجربه میکند. هدف این مقاله، شناسایی پهنههای در معرض لغزش است که با بهکارگیری دادههای مختلفی همچون لیتولوژی، شیب دامنهها، کاربری اراضی، پوشش زمین، فاصله از عوارض خطّی (جادّه، رودخانه و گسل) و همپوشانی آنها، مخاطرات طبیعی تهدیدکنندهی حریم اتوبان و خطّ ریلی تبریز ـ مرند را با تأکید بر زمینلغزش و با بهرهگیری از قابلیّتهای سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. نتایج ارزیابی نشان داد که ساختار خاصّ زمینشناختی، شرایط اقلیم محلّی و نیز تراکم نهشتههای کواترنری (در هر دو طرف جادّه) در کنار عامل گرادیان شیب، از عوامل اصلی بروز زمینلغزش است که ساختوسازهای انسانی آن را تشدید میکند. همچنین مشخّص شد که مناطق قرار گرفته در پهنه با خطر بالا، منطبق بر مناطقی است که در آنها زمینلغزش رخ داده است.
کلید واژگان
مخاطرات طبیعیزمینلغزش
زمینشناسی
جادّهی تبریز ـ مرند
سنجش از دور و GIS
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-07-221391-05-01
ناشر
انجمن ژئومورفولوژیسازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزدانشگاه تبریز




