نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorروستایی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorاحمدزاده, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:37:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:37:26Z
dc.date.available1399-07-08T20:37:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:37:26Z
dc.date.issued2012-07-22en_US
dc.date.issued1391-05-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-18en_US
dc.date.submitted1397-08-27fa_IR
dc.identifier.citationروستایی, شهرام, احمدزاده, حسن. (1391). پهنه‎بندی مناطق متأثّر از خطر زمین‎لغزش در جادّه‎ی تبریز ـ مرند با استفاده از سنجش از دور و GIS. پژوهشهای ژئومورفولوژی کمّی, 1(1), 47-58.fa_IR
dc.identifier.issn22519424
dc.identifier.urihttp://www.geomorphologyjournal.ir/article_77865.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/92292
dc.description.abstractچکیده جادّه‎ی تبریز ـ مرند یکی از شریان‎های مهمّ ارتباطی کشور است که افزون‎بر ارتباطات داخلی، برای ارتباطات برون‎مرزی نیز اهمّیّت زیادی دارد. این جادّه که روی سازندهای سست و نیمه‎سست کواترنری واقع شده است، هرازچندگاهی لغزش زمین را تجربه می‌کند. هدف این مقاله، شناسایی پهنه‌های در معرض لغزش است که با به‎کارگیری داده‌های مختلفی همچون لیتولوژی، شیب دامنه‌ها، کاربری اراضی، پوشش زمین، فاصله از عوارض خطّی (جادّه، رودخانه و گسل) و هم‎پوشانی آنها، مخاطرات طبیعی تهدیدکننده‎ی حریم اتوبان و خطّ ریلی تبریز ـ مرند را با تأکید بر زمین‎لغزش و با بهره‎گیری از قابلیّت‎های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. نتایج ارزیابی نشان داد که ساختار خاصّ زمین‎شناختی، شرایط اقلیم محلّی و نیز تراکم نهشته‌های کواترنری (در هر دو طرف جادّه) در کنار عامل گرادیان شیب، از عوامل اصلی بروز زمین‎لغزش است که ساخت‎وسازهای انسانی آن را تشدید می‌کند. همچنین مشخّص شد که مناطق قرار گرفته در پهنه با خطر بالا، منطبق بر مناطقی است که در آنها زمین‎لغزش رخ داده است.fa_IR
dc.format.extent877
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ژئومورفولوژیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشهای ژئومورفولوژی کمّیfa_IR
dc.relation.ispartofQuantitative Geomorphological Researchen_US
dc.subjectمخاطرات طبیعیfa_IR
dc.subjectزمین‎لغزشfa_IR
dc.subjectزمین‎شناسیfa_IR
dc.subjectجادّه‎ی تبریز ـ مرندfa_IR
dc.subjectسنجش از دور و GISfa_IR
dc.titleپهنه‎بندی مناطق متأثّر از خطر زمین‎لغزش در جادّه‎ی تبریز ـ مرند با استفاده از سنجش از دور و GISfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage47
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد