دوره 19, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رویکرد زیستی-تکاملی در مواجهه با ادیان: بررسی دیدگاه دیوید ویلسون
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)یکی از صفات مهم و متمایزکنندۀ انسان نسبت به پستانداران نخستین، به لحاظ زیستی-تکاملی، فرهنگ است که نهادهای سیاسی و اجتماعی، سنتهای دینی و اخلاقی را در بر میگیرد. بنا بر مطالعات زیستی-ژنتیکی، ادیان به عنوان یک فرهنگ ...
-
موجه بودن باور متداول به خداوند بر اساس معرفتشناسیِ مبتنی بر شنیدههای اطمینانیافته
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)چالشهای معرفتشناسانۀ بسیاری حول توجیه باور به خداوند در سه قرن گذشته وجود داشته است، به گونهای که برخی همچون پلنتینگا صرف تضمین را به جای توجیهِ استدلالی در این زمینه مطرح کردند و باور به وجود خداوند را باوری پایه نشان ...
-
گشایش معمای ایدۀ «خداباوری شهودی» و وجود پرشمار خداناباوران: پژوهشی در علوم شناختی دین
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)در میان دانشمندان علوم شناختی دین، شماری پس از انجام یا بررسی آزمایشها بر آناند که همۀ انسانها «خداباور شهودی» و «دیندار طبیعی» هستند. از دید این متفکران، سه قوه اساسی در درون ما شامل «قوه ذهنمندانگاری»، «قوه ...
-
دربارۀ چگونگی علم خداوند به شرطیهای خلاف واقعِ آزادی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)در پاسخ به مسئلۀ ناسازگاری میان مشیت مطلق الهی و آزادی مخلوقات، مولینیزم نظریه علم میانی را مطرح میکند، نظریهای که با فرض علم خداوند به شرطیهای خلاف واقعِ آزادی ادعا میکند که میتوان بدون حذف یکی از طرفین (مشیت یا ...
-
آیا استدلال از طریق تنظیم ظریف خداباورانه است؟
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)استدلال بر وجود خدا از طریق توسل به تنظیمظریف کیهان، تنظیمشدگیِ ظریف جهان را به منظور شکلگیری حیات انسانی، شاهدی بر وجود خداوند تلقی میکند. بر خلاف باور رایج، استدلال تنظیمظریف، در صورتبندی مرسوم، نه موفق است و نه ...
-
تبیین وجودی ملاصدرا از علم و نتایج آن در تبیین علم الهی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)ملاصدرا ضمن توجه به دیدگاه متقدمان در تعریف علم، بر اساس مبانی وجودشناسی خود، تعریفی وجودی از علم ارائه میدهد که نقطۀ عطفی در علمشناسی حکمت متعالیه است. در این تلقی، علم عبارت از وجود چیزی برای چیز دیگر است. این تعریف ...
-
تحلیل و نقد دلایل امکان شناخت ذات الهی و راه حصول آن از منظر فخر رازی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)پژوهش حاضر در پی تلاش برای پاسخگویی به این پرسش است که «آیا در نظام اندیشۀ فخر رازی شناخت ذات حق امکانپذیر است یا خیر؟». روش تحقیق این جُستار، تحلیلی-انتقادی است، بنابراین دادهها بر اساس یک سیر منطقی چیده شده و سپس تجزیه ...
-
انسان متعالی و رابطه عقل و ایمان از منظر کرکگور
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)مسئله ایمان و سازگاری یا عدم سازگاری آن با عقل و همچنین توجیه باورهای دینی بر پایه عقلانیت از دیرباز به عنوان یکی از چالشبرانگیزترین مسائل فلسفه دین محسوب شده است. فیلسوفان و اندیشمندان بسیاری به بررسی این موضوع غامض و ...
-
مسئلهٔ شر، خیر برتر، و اشکال اخلاقی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)از جمله پاسخهای مهم به مسئلۀ شر «تئودیسههای خیر برتر» هستند. این تئودیسهها میکوشند خیر برتری بیابند که سازگاری وجود خدایی با اوصاف کمالی قدرت، معرفت و خوبی اخلاقی را توضیح دهند. پس از مرور کلیاتی دربارۀ تئودیسهها و ...
-
نگاهی انتقادی به معرفتشناسی فضیلت به روایت لیندا زاگزبسکی: چند ایراد اولیه
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)در قرائت لیندا زاگزبسکی از معرفتشناسی فضیلت عناصر بسیاری در کنار هم قرار گرفتهاند. در این نظریۀ ترکیبی -اگر نگوییم التقاطی- زمینه برای طرح ایرادات بسیار است. در این مقاله، پس از ارائه تقریری بسیار مختصر از لبّ نظریۀ ...
-
توجه در اندیشه سیمون وی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)سیمون وی بیش از هر فیلسوف و عارفی به توجه التفات داشته است. تفکرات او درباره توجه صرفاً یک مسئله شناختی، علمی یا روانشناختی نیست، بلکه تأثیرات مستقیم و دامنهداری در آموزش، الهیات و حتی سیاست دارد. او توجه را به عنوان یک ...



