• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر ظرفیت هیجانی محرک بر همنوایی حافظه: نقش همدلی عاطفی

    (ندگان)پدیدآور
    پور غریب شاهی شهربابک, فائزهصالحی, جوادالهی, طاهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: همنوایی حافظه زمانی رخ می‌دهد که حافظه افراد تحت تأثیر یکدیگر قرار بگیرد. معلوم شده که حافظه ما برای محرک‌های دارای ظرفیت هیجانی قوی‌تر است و همدلی افراد نیز بر میزان تاثیرپذیری آنها از محرک‌های هیجانی مؤثر است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت ظرفیت هیجانی تصاویر و میزان همدلی افراد بر همنوایی حافظه آنها تاثیر داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ظرفیت هیجانی تصاویر بر میزان همنوایی حافظه و بررسی نقش همدلی افراد در این رابطه بود. روش: 400 دانشجوی دختر که به طور تصادفی انتخاب شده بودند از نظر میزان همدلی غربالگری شده، سپس نمونه نهایی براساس تحلیل توان آماری به تعداد 60 نفر به صورت تصادفی از چارک‌های بالا و پایین نمرات همدلی انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه همدلی عاطفی(QMEE) و یک آزمون حافظه بازشناسی با استفاده از سیستم تصاویر عاطفی بین‌المللی (IAPS) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس مکرر و تحلیل کوواریانس مخلوط (SPANCOVA) داده‌ها نشان داد که همنوایی حافظه در تصاویر با ظرفیت هیجانی منفی نسبت به سایر سطوح ظرفیت هیجانی کمتر رخ داده است (005/0> p). بین افراد دارای همدلی زیاد و کم در میزان همنوایی حافظه در تصاویر با ظرفیت هیجانی مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با وجود آن که تفاوتی در میزان همنوایی حافظه بین افراد همدل بالا و پایین مشاهده نشد، افراد در تمام ظرفیت‌های هیجانی دچار همنوایی حافظه می‌شوند اما این همنوایی در اطلاعات فاقد بار هیجانی بیشتر است.
    کلید واژگان
    همنوایی حافظه
    همدلی
    ظرفیت هیجانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-01-21
    1400-11-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
    دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

    شاپا
    2322-3782
    2322-4312
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/sc.2022.60382.2708
    https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_8448.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/909359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب