فمینیسم عامهپسند در اینستاگرام: تحلیل محتوای متون کنشگران ایرانی حوزه زنان
(ندگان)پدیدآور
شمسی, میتراراودراد, اعظم
نوع مدرک
Textعلمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به جستجوی ردِ پای «فمینیسم عامهپسند» در محتواهای بهاشتراکگذاشتهشده از سوی کنشگران ایرانی حوزه زنان در بستر رسانههای اجتماعی میپردازد. به این منظور، به تحلیل کیفی محتوای نمونههای استخراجشده از حساب کاربری پُربازدید چهار کنشگر حوزه زنان در اینستاگرام پرداخته، و کوشیدهایم با شناسایی مسائل پربسامد و برجستهشده حوزه زنان و جنسیت در این محتواها، چگونگی پرداختن به این مسائل، و راهکارهای پیشنهادشده برای آنها، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این متون نشان دهنده وجود گرایش به فمینیسم عامه پسند نزد کنشگران ایرانی فعال در حوزه زنان هستند یا خیر. بر اساس یافتههای پژوهش، محتواهای به اشتراکگذاشتهشده و کنشگری کنشگران مورد مطالعه، دارای ویژگیهایی چون درگیری در حلقه بازخوردها، تمرکز افراطی بر بدن زنان، ارائه نسخهای زیباییسازیشده از فمینیسم، و گاه پیشنهاد راهکارهای سادهسازیشده و فردگرایانه برای حل نابرابریهای مبتنی بر جنسیت هستند. همچنین نشان داده شدهاست که گرچه کنشگری دیجیتال فعالان مورد مطالعه میتواند به مشاهدهپذیری مسائل بهحاشیهراندهشده زنان ایرانی کمک کند، این کنشگری بیش از همه در راستای ایجاد سرمایه اجتماعی برای کنشگران بودهاست. به علاوه، نتیجه مطالعه نشان میدهد که برخی پویشها و کنشگریهای فعالان مورد مطالعه را میتوان ذیل فرایند قدرتگرفتن فمینیسم عامهپسند و محبوبیت آن در مباحثات عمومی ساختهشده در فضای مجازی ایران حول مسائل زنان به شمار آورد.
کلید واژگان
فمینیسم عامهپسندکنشگری دیجیتال
زنان ایرانی
رسانههای اجتماعی
اینستاگرام
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.



