| dc.contributor.author | شمس, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | منصوری نوری, امیرحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | صلواتی, عبداله | fa_IR |
| dc.contributor.author | خادمی, عین الّله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T21:21:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T21:21:22Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T21:21:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T21:21:22Z | |
| dc.date.issued | 2022-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-09-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-06-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمس, محسن, منصوری نوری, امیرحسین, صلواتی, عبداله, خادمی, عین الّله. (1400). درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت به مثابه دستاورد نگرش دوگانهانگار آئودی در معرفتشناسی. پژوهشهای معرفت شناختی, 10(22), 43-62. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-4982 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7442 | |
| dc.identifier.uri | http://aadab.iauctb.ac.ir/article_689730.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/903816 | |
| dc.description.abstract | چکیده:از حدود نیمقرن پیش، دوگانگی درونگروی و برونگروی در خصوص توجیه و معرفت بحثی چالشبرانگیز بوده و گرایش به یکی از آن دو، به مثابه مشخِّصهی دیدگاه معرفتی معرفتشناسان معاصر تلقی میشده است. درونگروی، مبتنی بر ضرورت درونیبودن همهی عوامل توجیه و معرفت، و برونگروی در نقطهی مقابل و مبتنی بر سلب ضرورت یادشده است. رابرت آئودی، در خصوص توجیه و معرفت نظریهای ترکیبی دارد؛ «درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت». پرسش محوری این نوشتار این است که از دیدگاه آئودی دیدگاه ترکیبی در مورد توجیه و معرفت چگونه ممکن است، منشأ آن چیست و چگونه متمایز می شود؟ آئودی مانند گتیه تعریف سهجزئی معرفت را قابل انتقاد میداند، از تفاوت شالوده توجیه و معرفت سخن میگوید و معرفت را به خاطر وابستگی به صدق مانند توجیه دسترسپذیر نمیداند. ترکیبی بودن نظریه و تفصیل آن در خصوص توجیه و معرفت، مبتنی بر دیدگاه دوگانهانگار او به موضوع معرفتشناسی و اعتقاد او به تفاوت در قابلیت دسترسی به دو موضوع موازی معرفتشناسی یعنی توجیه و معرفت است؛ او توجیه را درونی و معرفت را بیرونی می داند. نظریه آئودی تنها نظریه تفصیلی و ترکیبی مشهور در باب ماهیت توجیه و معرفت است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 4977 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای معرفت شناختی | fa_IR |
| dc.subject | "درونگروی" | fa_IR |
| dc.subject | "برونگروی" | fa_IR |
| dc.subject | "دسترسی" | fa_IR |
| dc.subject | "توجیه" | fa_IR |
| dc.subject | "معرفت" | fa_IR |
| dc.title | درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت به مثابه دستاورد نگرش دوگانهانگار آئودی در معرفتشناسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
مدرِّس حق التدریس/دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری / دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیات علمی دانشگاه شهید رجایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 22 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 62 | |