درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت به مثابه دستاورد نگرش دوگانهانگار آئودی در معرفتشناسی
(ندگان)پدیدآور
شمس, محسنمنصوری نوری, امیرحسینصلواتی, عبدالهخادمی, عین الّله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:از حدود نیمقرن پیش، دوگانگی درونگروی و برونگروی در خصوص توجیه و معرفت بحثی چالشبرانگیز بوده و گرایش به یکی از آن دو، به مثابه مشخِّصهی دیدگاه معرفتی معرفتشناسان معاصر تلقی میشده است. درونگروی، مبتنی بر ضرورت درونیبودن همهی عوامل توجیه و معرفت، و برونگروی در نقطهی مقابل و مبتنی بر سلب ضرورت یادشده است. رابرت آئودی، در خصوص توجیه و معرفت نظریهای ترکیبی دارد؛ «درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت». پرسش محوری این نوشتار این است که از دیدگاه آئودی دیدگاه ترکیبی در مورد توجیه و معرفت چگونه ممکن است، منشأ آن چیست و چگونه متمایز می شود؟ آئودی مانند گتیه تعریف سهجزئی معرفت را قابل انتقاد میداند، از تفاوت شالوده توجیه و معرفت سخن میگوید و معرفت را به خاطر وابستگی به صدق مانند توجیه دسترسپذیر نمیداند. ترکیبی بودن نظریه و تفصیل آن در خصوص توجیه و معرفت، مبتنی بر دیدگاه دوگانهانگار او به موضوع معرفتشناسی و اعتقاد او به تفاوت در قابلیت دسترسی به دو موضوع موازی معرفتشناسی یعنی توجیه و معرفت است؛ او توجیه را درونی و معرفت را بیرونی می داند. نظریه آئودی تنها نظریه تفصیلی و ترکیبی مشهور در باب ماهیت توجیه و معرفت است.
کلید واژگان
"درونگروی""برونگروی"
"دسترسی"
"توجیه"
"معرفت"
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری/دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران مدرِّس حق التدریس/دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجاندانشجوی دکتری / دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
هیات علمی دانشگاه شهید رجایی
استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
شاپا
2423-49822423-7442