دوره 10, شماره 20
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
تحلیل شهودی هستی و استنباط وجود واجب نزد ابن سینا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)شیوه های کسب معرفت خدا همواره از دغدغههای فیلسوفان بوده است. در فلسفه اسلامی ابن سینا در آثار خود معرفت خداوند را مورد بررسی قرار میدهد و بخصوص در کتاب اشارات شیوه متفاوتی را در باره معرفت خداوند ارائه مینماید به ...
 
- 
خوانش آیزیا برلین و دیوید وست در باب مبانی هستی شناختی آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)آیزیا برلین و دیوید وست از جمله فیلسوفان سیاسی هستند که به تحلیل مفهوم آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا پرداختهاند. آنها در تلاش برای تبیین معنای آزادی مثبت در اندیشة اسپینوزا تفاسیر و بینشهای متفاوتی را اتخاذ کردهاند و ...
 
- 
چگونگی مواجهۀ متکلمان امامیه با بخش فیزیک هیئت قدیم در مسائل مربوط به عالم آخرت (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)علم هیئت قدیم که به دلیل شهرت بطلمیوس، با نام هیئت بطلمیوسی نیز از آن یاد میشود، از دو بخش هیئت ریاضی و هیئت فیزیک تشکیلشده است. طرح مباحثی مانند ازلی بودن افلاک، کروی بودن آسمان، امتناع خرق و التیام افلاک و بحث امتناع ...
 
- 
نقد و بررسی دیدگاه ابوالحسن عامری پیرامون امکان (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)پرسش اصلی این پژوهش این است که دیدگاه ابوالحسن عامری درباره امکان چیست؟ با روش توصیفی و تحلیلی پیرامون این پرسش اصلی به کندوکاو پرداختیم. از جهت تاریخی بحث جهات مثل سایر مباحث منطقی، از ارسطو آغاز شد. او جهات را به چهار ...
 
- 
بازتاب عرفان دیونوسیوس مجعول در اندیشه ماریون: گذار از هستی شناسی آنالوژیک آکویناس به پدیدارشناسی عشق (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)در این نوشتار رویکرد ماریون به هستیشناسی آکویناس بررسی میشود. ماریون با بررسی مبانی رویکرد تشابهی آکویناس در الهیاتِ عرفانی دیونوسیوس مجعول نشان میدهد که آکویناس انتوتئولوژیست نیست. ماریون علاوه بر این رویکرد سلبی، از ...
 
- 
تبیین میزان سازگاری نظام الهیاتی ابن سینا در باب "وجود واجب تعالی” (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)در نظام الهیاتی ابن سینا، موضوع مربوط به «وجود واجب تعالی» در دو بخش الهیات بالمعنی الاعم و الهیات بالمعنی الاخص بررسی و تبیین شده است. ابن سینا در امور عامه، احکام «موجود بما هو موجود» اعم از واجب و ممکنات را تبیین کرده ...
 
- 
ادلۀ وحدتمحور اصالت وجود و ارزیابی شبهۀ دور و مصادره به مطلوب (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)اصالت وجود از محوریترین اصول هستیشناخت در حکمت متعالیه و عرفان نظری است. مخالفان و معارضان در رویارویی با وحدت وجود طرق گوناگونی را پیمودهاند. معارضه با اصول زیربنایی به نظر آنان کارسازترین گزیر بوده و اصالت وجود از این ...
 
- 
تصور علامه طباطبایی از ذات خدا؛ عارفانه یا فیلسوفانه (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)اندیشه و گفتگو دربارۀ خدا، جزء موضوعاتی است که از ابتدای تأملات بشری جایگاه ممتازی داشته است. بسیاری از مسائلی که در مورد خداوند مطرح میشود متوقف بر چگونگی تصور خداست. تصور فلاسفه از خدای متعال با تصور عرفا نسبت به خدا ...
 
- 
رابطة هستی شناختی سوژة بدنمند با جهان در پدیدارشناسی مرلوپونتی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در پدیدارشناسی مرلوپونتی بدن به مثابة سوژة بدنمند به واسطه نحوههای وجودی خاص خودش، از لحاظ هستی شناختی، رابطهای وجودی با جهان دارد. برای تبیین این موضوع لازم است ماهیت ادراک را بشناسیم ...
 
- 
حقیقت هیولای اولی بر اساس مبانی فلسفه صدرا (از منظر شارحان معاصر حکمت متعالیه) (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)ماده اولی یکی از ارکان فلسفه اسلامی است که در بسیاری از مسائل مهم هستی شناسی و معرفت شناسی آن، نقش سازندهای دارد، لیکن هویت هیولا در حکمت متعالیه با چالشها و ابهاماتی مواجه شده و همواره مورد اختلاف مفسرین حکمت متعالیه ...
 
- 
تحلیل معناشناختی از مفاهیم متافیزیکی: مطالعة موردی ترکیب «امکان خاص» از دو «امکان عام» در پرتو نظریة آمیختگی مفهومی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)ترکیب امکان خاص از دو امکان عام از مواضع مشکل در فلسفة اسلامی تلقی شده است. جنبة نخست، تبیین چگونگی ساخت مفهوم امکان خاص و مشکلة دوم نتایج حاصل از تبیینهای ارائهشده است. اشکال اول آنکه اگر امکان خاص از دو امکان عام حاصل ...
 



