• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 29, شماره 51
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
    • دوره 29, شماره 51
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ سفلی, لیلارفیعی, حسن رضارضایی, صادق
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان صورت گرفته است. بنابراین، ازنظر هدف کاربردی، ازنظر داده‌ها آمیخته (کیفی‌‌وکمی) و ازنظر روش اجرای پژوهش از نوع اکتشافی (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. در روش کیفی به تحلیل محتوای قرآن کریم پرداخته شد. داده‌های کمی، با استفاده از پرسشنامه طراحی‌شده، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، گردآوری ‌شده و روایی صوری توسط اساتید تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 809/0 مورد تأیید قرارگرفت. جامعه آماری 307 نفر از مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهر تهران بوده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و آموس تحلیل شد. نتیجه مرحله کیفی نشان داد الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان شامل سه بعد مبانی (توحید، فطرت و اختیار)، اصول (تربیت عبادی، تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت اقتصادی) و روش‌ها (تبیینی، تحمیلی و تلقینی) است. خروجی مرحله کمی، تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان است که شامل ابعاد، عامل‌ها و مؤلفه‌های مدل به‌همراه بار عاملی آنهاست. این مدل با استفاده از آزمون‌های معتبر آماری، آزمون شده و روایی عاملی و شاخص‌های برازش قابل‌قبول دارد.
    کلید واژگان
    تربیت اجتماعی
    قرآن کریم
    بزهکاری

    شماره نشریه
    51
    تاریخ نشر
    2021-07-23
    1400-05-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم‌وتربیت، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
    نویسنده مسئول: دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین تهران، تهران، ایران
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-6972
    2645-5196
    URI
    https://iej.ihu.ac.ir/article_206557.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/882562

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب