نقش خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی و تفکر انتقادی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلام, علیبرزگر, کاظمخداویردی, ترانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهیفراشناختی و تفکر انتقادی بود. بدین منظور 294 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان به روش نمونهگیریتصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از سه خردهمقیاسپرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریج و دگروت، 1990 ) استفاده شد. دادهها با استفادهاز شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه ورود تحلیلشدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی وتفکر انتقادی با نمرة عملکرد تحصیلی رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیلرگرسیون نشان داد که متغیرهای مذکور میتوانند درمجموع 16 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلیرا تبیین نمایند و خودکارآمدی تحصیلی بهترین پیشبینیکنندة عملکرد تحصیلی میباشد.
کلید واژگان
خودکارآمدی تحصیلیخودنظم دهی فراشناختی
تفکر انتقادی
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیاستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائئ




