اصول طراحی فضاهای باز دانشگاهی مبتنی بر سرزندگی خلاق و تعامل اجتماعی از نگاه متخصصان
(ندگان)پدیدآور
عظمتی, سعیدمظفر, فرهنگحسینی, سیدباقرصالح صدق پور, بهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش ارائه اصول برای طراحی فضاهای باز دانشگاهی مبتنی بر افزایش سرزندگی خلاق و تعاملات اجتماعی است. در این پژوهش از روش تحقیق تلفیقی (کیفی کمّی) استفاده شده است. جامعه موردمطالعه متخصصین رشته معماری و شهرسازی بوده و از طریق روش نمونهگیری شبکهای (گلوله برفی) و حجم نمونه از طریق اشباع نظری انجام پذیرفته که از عوامل استخراج شده است، به دست آمد. همچنین پس از مصاحبه باز پاسخ با متخصصین از تکنیک کدگذاری باز و محوری استفاده شد و به روش پیمایش اکتشافی دلفی توسط 20 نفر از اعضای هیأت علمی معماری و شهرسازی دانشگاهها در شهر تهران و بعدازآن نتایج از طریق جدول هدف محتوی به پرسشنامه تبدیل شد و طی 2 مرحله، پرسشنامه تکمیل شده است. برای تحلیل دادههای جمعآوریشده بر اساس تحلیل عامل Q نتایج استخراج و درنهایت تأثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق و تعاملات اجتماعی از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ابعاد اجتماعی، کالبدی، طراحی و روانشناختی محیط بر فضاهای باز دانشگاهی ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار است.
کلید واژگان
اصول طراحیفضاهای عمومی
سرزندگی خلاق
تعاملات اجتماعی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهاندانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی




